Päevakorra profiil: Rene Kokk
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muutmiseks" eelnõu (279 OE) esimene lugemine
2024-04-03
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub Ukraina laste hariduse ja integratsiooni küsimusele. Kõneleja vastandub tugevalt ametnike "üliagarale soovile" lapsi vägisi eestlasteks teha, rõhutades, et see on pingeline olukord nii õpetajatele kui ka lastele. Eelistatakse lahendust, mis toetab ukrainakeelset õpet ja austab Ukraina soovi oma inimesed pärast sõda tagasi saada, seades esiplaanile väärtuspõhise lähenemise.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadmisi Eesti koolide igapäevaelust, tuues esile klassikoosseisude pideva muutumise ning õpetajate ja laste väsimuse. Samuti on ta teadlik Ukraina e-õppe võimalustest ja Eestisse saabunud Ukraina õpetajate olemasolust, pakkudes neid ressursse alternatiivse lahendusena.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline ja murelik, rõhutades olukorra pingelisust ja osapoolte väsimust. Kasutatakse retoorilisi küsimusi vastaspoole motiivide kahtluse alla seadmiseks ("Miks on vaja vägisi nendest eestlased teha?"). Apelleeritakse nii emotsioonidele (väsinud lapsed ja õpetajad) kui ka praktilistele alternatiividele (e-õpe, Ukraina õpetajad).
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid ebapiisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud ametnike vastu, kelle "üliagarat soovi" lapsi vägisi eestlasteks teha peetakse valeks ja ebavajalikuks. Vastuseis on poliitiline, seades kahtluse alla integratsioonipoliitika eesmärgid ja selle mõju koolide igapäevatööle.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja alustab ettekandja (Jaak) tänamisega, mis näitab viisakust debati alguses. Seejärel esitatakse kohe tugev vastuväide ja alternatiivne lahendus, mis viitab valmisolekule debattides osalemiseks, kuid mitte ilmsele avatusele kompromissidele integratsiooni põhimõttelistes küsimustes.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul hariduspoliitikal ja rahvusvahelisel teemal, mis puudutab Ukraina sõjapõgenike haridust Eestis. Kohalikud või regionaalsed Eesti probleemid puuduvad.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid ebapiisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus ja sisseränne/integratsioon, kusjuures rõhutatakse vajadust säilitada Ukraina laste keeleline ja kultuuriline identiteet. Kõneleja vastustab sundintegratsiooni ja toetab ukrainakeelse õppe korraldamist.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muutmise eelnõul (279 OE), mille esimene lugemine on arutlusel. Kõneleja on vastu eelnõu pakutud integratsioonimeetoditele ja pakub alternatiivina ukrainakeelse e-õppe ja füüsilise õppe organiseerimist Ukraina õpetajate abil.
1 Analüüsitud kõnesid