Päevakorra profiil: Rene Kokk

Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (592 SE) esimene lugemine

2025-04-08

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub mootorsõidukimaksu (automaksu) tugevale ja kiireloomulisele vastustamisele, nimetades seda ebaõiglaseks, ühiskonda riivavaks ja vildakaks. Seisukoht on väärtuspõhine, rõhutades hoolimatust madalama sissetulekuga inimeste ja suurperede suhtes, ning nõuab seaduse viivitamatut kehtetuks tunnistamist ja juba makstud maksude tagastamist. Kõneleja positsioneerib end valitsuse vigade parandajana, kes kutsub üles tunnistama maksu kehtestamist viimaste aegade suurimaks ämbriks.

6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust automaksu detailide ja majanduslike tagajärgede analüüsimisel, tuues välja konkreetseid maksusummasid (nt 600–800 eurot suurperede sõidukitele) ja turustatistikat (Eesti automüügi langus üle 56%). Eraldi rõhutatakse maksust tingitud sotsiaalset ja ohutusalast mõju (vanemate autode eelistamine, remondi kolimine "põranda alla") ning valitsuse rahanduspoliitika puudujääke (kasutamata miljard eurot eelarves).

6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on võitluslik ja kiireloomuline, kasutades tugevaid emotsionaalseid apelle (hoolimatus inimeste suhtes) ja teravat kriitikat valitsuse suunas ("teerullipoliitika"). Kõneleja kasutab palju näiteid igapäevaelust (maal elamise raskused, DIY remont) ja nimetab vastaste tegevust "absurdiks" ja "jamaks," kombineerides seda majandusandmete ja statistiliste näidetega.

6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusandliku protsessi algataja (eelnõu 592 SE esitamine) ja osaleja debatis, viidates korduvale varasemale teema tõstatamisele (nt auto varguse/hävimise küsimus) maksu menetlemise ajal. Ta kutsub üles ka kodanikke oma õiguste eest seisma ja seadust kohtus vaidlustama.

6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on valitsuskoalitsioon ja rahandusminister Mart Võrklaev, keda kritiseeritakse teravalt automaksu ideoloogi ja läbisurujana, ennustades talle negatiivset kohta Eesti ajaloos. Kriitika on suunatud nii poliitika sisule (ebaõiglus, keskkonnaeesmärkide eiramine) kui ka menetluslikule hoolimatusele ("teerullipoliitika"). Lisaks kritiseeritakse Sotsiaaldemokraate valitsuse ebaadekvaatsete eelnõude toetamise eest.

6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on kriitiline ja pettunud, kuna varasemas menetluses eirati opositsiooni mõistlikke ettepanekuid. Kõneleja kutsub valitsust üles tunnistama viga ja tegema korrektuure, viidates õiguskantsleri sekkumisele kui tõendile, et opositsiooni hoiatusi oleks tulnud kuulata. Ta rõhutab, et tark poliitik julgeb viga tunnistada.

6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev regionaalne fookus on suunatud maapiirkondadele ja hajaasustusele, kus auto on eluks hädavajalik vahend, kuna puuduvad alternatiivsed transpordivõimalused (Bolt, bussid, taksod). Rõhutatakse, et maks lööb valusalt just maaelanikke, ning kritiseeritakse ametnikke, kes ei mõista elu väljaspool Tallinna kesklinna.

6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on tugevalt maksude vastased, eriti nende, mis pidurdavad majandust ja sunnivad ettevõtteid ning inimesi halli tsooni (nt autode registreerimine OÜ-desse). Rõhutatakse vajadust majanduse hoogustamise järele, kritiseeritakse riigi rahanduspoliitika puudulikku ülevaadet (kasutamata miljardid) ja ebaefektiivseid toetusi (nt kasutatud elektriautodele jõukamale sihtgrupile).

6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsete küsimuste fookuses on lasterikkad pered ja puuetega inimesed, kellele automaks on eriti valus löök, riivates põhiseaduse § 28 sätestatud riigi hoolt. Rõhutatakse ebavõrdsust tekitava maksu negatiivset mõju madalama sissetulekuga inimeste toimetulekule ja ohutusele (vanemate autode kasutamine).

6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamisele (592 SE), mille algataja ja toetaja kõneleja on. Lisaks rõhutatakse vajadust parandada seaduse vigu, millele on tähelepanu juhtinud ka õiguskantsler (nt maksu tagastamine varastatud või hävinud sõidukite puhul).

6 Analüüsitud kõnesid