Päevakorra profiil: Rene Kokk
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele" eelnõu (713 OE) esimene lugemine
2025-11-03
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugev toetus arutusel olevale eelnõule (713 OE), mida kõneleja peab "väga heaks eelnõuks". Rõhutatakse, et ettepanekuga kaasnev kulu on tegelikult väiksem tänu käibemaksu laekumisele ja raha jäämisele Eesti majandusse. Kriitika on suunatud valitsuse ja ministeeriumi suunas, kes näivad eelnõu sisulist poolt ignoreerivat või selle laualt maha lükkavat.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust riigi rahanduse ja maksude osas, rõhutades käibemaksu (24%) tagasilaekumise rolli kulude netomisel ja majanduse stimuleerimisel. Kasutatakse konkreetseid finantsandmeid (12–13 miljonit aastane kulu, alla 10 miljoni netokulu) ja viidatakse eelarve haldamise probleemidele (100,4 miljonit MKM-i real 2023. aastal). Eelistatakse sügavamat sisulist arutelu majanduslike tagajärgede üle.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on küsitlev, nõudlik ja kergelt süüdistav, eriti ministeeriumi esindaja ja valitsuse suunas. Apellatsioonid on peamiselt loogilised ja andmepõhised, keskendudes fiskaalsete arvutuste ja eelarve faktide esitamisele. Kasutatakse korduvaid retoorilisi küsimusi, et rõhutada komisjoni arutelu puudulikkust ja nõuda teema sisulist käsitlemist.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja oli aktiivne eelnõu esimesel lugemisel, esitades järjestikuseid küsimusi ja nõudes komisjoni arutelu sisulist jätkamist. Tegevusmuster näitab keskendumist seadusandliku protsessi läbipaistvusele ja sisulisele analüüsile. Mõlemad kõned toimusid samal kuupäeval, rõhutades sama teemat: kulude tegelikku mõju majandusele.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuse ja ministeeriumi esindajate vastu, süüdistades neid ettepaneku laualt lükkamises ja majandusliku kasu mittemõistmises. Vastuseis on intensiivne ja keskendub nii protseduurilistele puudujääkidele (komisjonis arutelu puudumine) kui ka fiskaalsele lühinägelikkusele (suurte summade kasutamata jätmine eelarves). Kõneleja seab kahtluse alla ministeeriumi esindaja arusaamise majanduslikest tagajärgedest.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Fookus on protseduurilisel nõudmisel, et teema võetaks sisuliselt ette ja arutataks uuesti komisjonis. Otsest koostööd teiste fraktsioonide või erakondadega ei mainita, kuid kõneleja tegeleb aktiivselt ettekandjaga, nõudes temalt selgitusi. Koostööstiil on hetkel pigem nõudlik ja kontrolliv.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on rangelt riiklik ja majanduslik, rõhutades raha tagasitulekut Eesti majandusse ja tarbimisse. Ei mainita ühtegi konkreetset piirkonda, vaid rõhutatakse riigi majanduse terviklikku käivet ja riigieelarvet.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetatakse riigisisest tarbimist ja kulutusi majanduse elavdamise vahendina, rõhutades, et abi läheb tagasi Eesti majandusse käibemaksu ja tarbimise kaudu. Ollakse kriitiline valitsuse eelarvehalduse suhtes, tuues näiteks kasutamata jäänud suuri summasid (100,4 miljonit) ja ebakindlust gaasijaama rahastamise osas. Eelistatakse sotsiaalse abi kaudu tekkivat majanduslikku ringlust.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja toetab sotsiaalset abi, viidates vajadusele aidata "neidsamu inimesi", kelle tarbimine aitab omakorda majandust. Sotsiaalprobleemi sisu jääb täpsustamata, kuid rõhk on abi majanduslikul mõjul ja selle kiirel tagasipöördumisel riigi majandusse.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Riigikogu otsuse eelnõul 713 OE, mida kõneleja tugevalt toetab. Kõneleja tegutseb toetaja ja protseduurilise kriitikuna, nõudes, et valitsus ei lükkaks ettepanekut tagasi, vaid vaataks sisuliselt üle selle rahastamisvõimalused. Prioriteediks on tagada, et eelnõu saaks sisulise arutelu ja heakskiidu.
2 Analüüsitud kõnesid