Istungi profiil: Aivar Kokk

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

2024-10-14

Poliitiline positsioon
Kõneleja võtab selgelt kriitilise positsiooni valitsuse poliitika suhtes, keskendudes peamiselt sotsiaalpoliitika ja eelarveküsimustele. Tugevalt vastustatakse meetmeid, mis kahjustavad edukaid inimesi ja peresid, eriti emapalga ja töövõimetushüvitise piiranguid. Rõhutatakse, et edukad inimesed viivad Eesti majandust edasi ja neid ei tohiks karistada. Seisukoht on väärtuspõhine, keskendudes õigluse ja majandusarengu põhimõtetele.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab head asjatundlikkust eelarve- ja sotsiaalpoliitika valdkonnas, kasutades konkreetseid numbreid ja näiteid. Mainib täpselt 3500 edukat noort peret, 21,8 miljonit eurot ümberpaigutusi ja 28 miljonit eurot prognoositavaid tulusid. Demonstreerib põhjalikku seaduseelnõude ja seletuskirjade tundmist, viidates konkreetsetele lehekülgedele ja lõikudele. Kasutab ettevõtja kogemust võrdluste tegemiseks.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnelemisstiil on otsene ja küsiv, kasutades palju retoorilisi küsimusi ministritele. Tonaalsus on kriitiline, kuid viisakas, alustades alati "Aitäh, austatud/hea juhataja/minister". Kombineerib emotsionaalseid argumente (edukate inimeste "pügamine") loogiliste küsimustega eelarveliste vastuolude kohta. Kasutab igapäevaseid võrdlusi (arvuti viimine ühest ruumist teise) keeruliste bürokraatlike protsesside selgitamiseks.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõik kõned toimusid samal päeval (14. oktoober 2024) Riigikogu täiskogu istungil. Kõneleja osales aktiivselt aruteludes, esitades järjekindlalt küsimusi ministritele erinevate teemade kohta. Näitab süstemaatilist lähenemist, keskendudes nii sotsiaalpoliitika kui ka haldusreformi küsimustele sama istungi jooksul.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Võtab selgelt opositsioonilist seisukohta valitsuse ja ministrite suhtes, kritiseerides nende poliitikat faktipõhiselt. Kritiseerib peamiselt poliitilisi otsuseid, mitte isiklikult, keskendudes konkreetsetele seadusandlikele probleemidele. Küsib otseseid küsimusi ministritelt vastutuse võtmiseks ja selgituste andmiseks. Intensiivsus on mõõdukas, kuid järjekindel.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Piiratud andmete põhjal ei ole koostööstiili kohta piisavalt teavet.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub peamiselt üleriigilistele küsimustele, mainimata konkreetseid piirkondi või kohalikke projekte. Räägib Eesti majandusest ja edukate inimeste rollist laiemalt riigi arengus. Fookus on riikliku tasandi poliitikameetmetel ja nende mõjul.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab tugevalt edukate inimeste ja ettevõtjate huve, väites et nad viivad Eesti majandust edasi. Kritiseerib maksude ja hüvitiste piiranguid, mis mõjutavad kõrgemate sissetulekutega inimesi. Näitab ettevõtjasõbralikku lähenemist, rõhutades kulude optimeerimise vajadust riigisektoris. Väljendab muret ebamõistlike bürokraatlike kulude (visiitkaardid, sildid) pärast eelarveraskuste ajal.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Puuduvad otsesed viited traditsiooniliste sotsiaalsete teemade kohta nagu haridus, tervis või immigratsioon. Mainib küll pensionäre ja noori seoses haiglapäevade tasudega, kuid see on pigem majanduspoliitika kontekstis. Keskendub peamiselt perede toetamise küsimustele läbi emapalga süsteemi.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub konkreetsete seaduseelnõude analüüsile ja kritiseerimisele, eriti sotsiaalvaldkonna ja haldusreformi puudutavates küsimustes. Nõuab täpsemaid selgitusi seadusandlike muudatuste kohta ja nende mõju kohta. Rõhutab eelarveliste aspektide olulisust seadusandluses, nõudes selgust rahastamise allikate kohta. Toimib pigem kriitilise analüüsijana kui algatajana.

4 Analüüsitud kõnesid