Päevakorra profiil: Aivar Kokk
Arupärimine haridusleppe läbikukkumise kohta (nr 704)
2025-02-17
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõneleja võtab selgelt seisukoha haridusleppe läbikukkumise küsimuses, süüdistades Eesti 200 erakonda ebaõiglases süüdistamises ja rõhutades, et omavalitsusjuhid ei saa allkirjastada lepinguid, millel puudub kindel rahastamise kate. Kõneleja kaitseb Isamaa erakonna positsiooni ja kritiseerib Eesti 200 Tallinna-keskset lähenemist.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab head teadlikkust haridussüsteemi rahastamismudelist, mainides konkreetselt õpetajate karjäärimudeli astmeid (nooremõpetajast meistrini) ja nende koefitsiente. Demonstreerib arusaamist omavalitsuste otsustusprotsessidest ja nende seostest riikliku rahastamisega.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnetoon on kriitiline ja kohati sarkastiline, eriti Eesti 200 suhtes ("Seda, et Tallinn on Eesti 200 mõistes kogu Eesti, on muidugi kurb tõdeda"). Kasutab retoorilisi küsimusi ja isiklikku kogemust (raadiointervjuu kuulamine) argumendi tugevdamiseks. Lõpetab pooleli jäänud mõttega, mis viitab emotsionaalsele seisukohale.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid ei ole piisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Tugevalt kriitiliselt suhtub Eesti 200 erakonda, süüdistades neid ebaõiglases süüdistamises ja Tallinna-tsentrilises mõtlemises. Kritiseerib ka Tallinna võimuliitu, kus "neli erakonda kemplesid omavahel". Opositsioon on selgelt poliitiliselt motiveeritud ja suunatud konkreetse erakonna vastu.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid ei ole piisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Rõhutab tugevalt regionaalset mitmekesisust, kritiseerides Eesti 200 Tallinna-keskset lähenemist ja märkides, et "Eestis on omavalitsusi ligi 80, ei ole ainult Tallinn". Kaitseb teiste omavalitsuste huve ja nende autonoomiat otsuste tegemisel.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Rõhutab fiskaaldistsipliini tähtsust, väites, et omavalitsusjuhid ei saa võtta kohustusi ilma kindla rahalise kateta. See viitab konservatiivsele lähenemisele avaliku sektori rahastamisele ja vastutustundlikule eelarvepoliitikale.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Puudutab hariduspoliitikat, eriti õpetajate tasustamise põhimõtteid, küsides kas palka tuleks maksta kvaliteedi või staaži alusel. Väljendab seisukohta, et äsja kooli lõpetanud õpetajaid ei tohiks pidada halvemaks kui kogenumaid kolleege.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub haridusleppe küsimustele ja selle läbikukkumise põhjustele. Analüüsib õpetajate tasustamissüsteemi ja karjäärimudeli toimimist, püüdes mõista poliitiliste otsuste praktilisi tagajärgi haridussektorile.
1 Analüüsitud kõnesid