Päevakorra profiil: Aivar Kokk

Arupärimine hariduslike erivajadustega laste koolide liitmise kohta (nr 684)

2025-02-17

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja võtab selge seisukoha hariduslike erivajadustega laste koolide säilitamise kasuks, rõhutades tugevalt kohalike kogukondade vajadusi. Tema seisukoht on mõõdukas, kuid kindel - ta ei nõua kategoorilist muutuste peatamist, vaid otsib praktilisi lahendusi olemasolevate koolide säilitamiseks ja arendamiseks.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat teadmist Kiigemetsa Kooli ajaloo ja praeguse olukorra kohta, mainides konkreetseid numbreid (120-140 last varem, üle kahe korra vähem praegu). Ta tunneb hästi kooli infrastruktuuri, sealhulgas spordisaali kasutamist ja seoseid teiste haridusasutustega. Tema ekspertiis tugineb isiklikule kogemusele ja pikaajalise kohaliku elaniku teadmistele.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja kasutab isiklikku ja emotsionaalset lähenemist, rõhutades oma seotust kooliga ("selle õue peal, kus ma peale kõrgkooli olen elanud"). Tema stiil on otsekohene ja praktiliselt suunatud, kombineerides isiklikke lugusid faktiliste andmetega. Toon on mures, kuid konstruktiivne, otsides lahendusi süüdistamise asemel.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt arupärimises, esitades nii küsimusi kui ka pikemaid seisukohti. Ta mainib oma varasemaid tegevusi kooli toetamisel ("üks nendest, kes on aidanud selle maja püsti saada"), mis näitab pikaajalist kogukondlikku kaasatust.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja ei avalda otsest kriitikat ministri või valitsuse suhtes, vaid väljendab mõõdukat rahulolematust kommunikatsiooni puudumise pärast. Ta kritiseerib protsessi läbipaistmatust ja omavalitsustega konsulteerimise puudumist, kuid teeb seda konstruktiivselt.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab koostöö vajadust ministeeriumiga, omavalitsustega ja kohalike osalistega. Ta kutsub üles dialoogile ja ühisele lahenduste otsimisele, mainides vajadust "kohtuda ja rääkida" ning leida kompromisse. Tema lähenemine on koostööaldis ja konsensusele suunatud.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõneleja keskendub tugevalt Jõgeva valla ja Siimusti piirkonna vajadustele. Ta rõhutab kohaliku kogukonna spetsiifilisi vajadusi ja geograafilisi väljakutseid, mainides raskusi laste transportimisel teistesse maakondadesse. Tema fookus on selgelt regionaalne ja kogukonnakeskne.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja tunnistab renoveerimise kõrgeid kulusid ("miljoneid"), kuid rõhutab samas lapsevanematele tekitavaid lisakulusid transpordi ja aja näol. Ta otsib tasakaalu riigi investeeringute ja kohalike kogukondade majanduslike huvide vahel, kuid ei võta selget ideoloogilist seisukohta.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja keskendub hariduslike erivajadustega laste õigustele kvaliteetsele ja kättesaadavale haridusele. Ta rõhutab laste ja perede heaolu, mainides nii õpilaste harjumusi kui ka töötajate muresid. Tema lähenemine on sotsiaalse õigluse ja kogukonna toetamise suunas.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Kõneleja osaleb arupärimises hariduslike erivajadustega laste koolide liitmise teemal, keskendudes konkreetse kooli saatusele. Ta otsib selgust riigi hariduspoliitika suundade kohta ja nõuab täpsemaid vastuseid tulevikuplaanide kohta. Tema fookus on poliitika rakendamise praktilistel aspektidel.

2 Analüüsitud kõnesid