Päevakorra profiil: Aivar Kokk
Maamaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (437 SE) teine lugemine
2024-06-12
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõneleja võtab järjekindlalt vastu seisukohta maamaksu tõusu vastu, väites, et eelnõu on "kuritegelik" ja viib inimesed ning ettevõtjad raskesse rahandusliku olukorda. Ta toetab tugevalt omavalitsuste autonoomiat maksuküsimustes ja nõuab eelnõu menetluse katkestamist vigade parandamiseks. Kõneleja rõhutab, et kodualuse maa maksuvabastus peaks säilima.
5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat teadmist maamaksu regulatsioonist, viidates konkreetsetele paragrahvidele ja punktidele seaduses. Ta kasutab täpseid arvandmeid (maa hinna kaheksekordne tõus, 10-100% tõusu vahemik) ja toob välja tehnilisi detaile maksustamise mehhanismidest. Tema kogemus omavalitsuse töös alates 1989. aastast annab talle autoriteeti antud valdkonnas.
5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja kasutab äärmiselt emotsionaalset ja konfrontatsioonilist retoorikat, süüdistades ministrit korduvalt valetamises. Ta kasutab tugevaid väljendeid nagu "kuritegelik", "uskumatu" ja "meeletu maksukoormuse". Tema stiil on otsene ja isiklikustav, kombineerides tehnilisi detaile emotsionaalsete hinnangutega ning kasutades retoorilisi küsimusi mõju suurendamiseks.
5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja viitab aktiivsele osalemisele komisjoni istungitel, kus ta korduvalt tõstatas sama küsimust. Ta mainib 13-aastast kogemust Riigikogus ja regulaarset suhtlust ministriga pärast ettekandeid. Tema tegevusmuster näitab järjekindlat ja püsivat seisukohavõttu konkreetsetes küsimustes.
5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja kritiseerib teravalt koalitsioonipoliitikuid, eriti sotsiaaldemokraate ja ministrit, süüdistades neid teadlikus valetamises. Ta väidab, et minister "valetas viiel korral" ja koalitsioon ei saa eelnõu sisust aru. Kriitika on nii protseduuriline kui ka sisuline, keskendudes poliitiliste vastaste pädevuse kahtluse alla seadmisele.
5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja näitab vähe koostöövalmidust, keskendudes pigem teravale kriitikale kui kompromisside otsimisele. Ta mainib, et opositsioonipoliitikutest oli komisjonis ainult tema erakonna esindaja, mis viitab piiratud koostööle teiste opositsioonijõududega. Tema lähenemisviis on pigem konfrontatsiooniline kui koostööle orienteeritud.
5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõneleja toob välja kogemuse Jõgeva Vallavolikogus alates 1989. aastast ja viitab konkreetsetele kohalikele näidetele (Nõmme, Jõgeva). Ta rõhutab omavalitsuste autonoomia tähtsust ja toob välja regionaalseid erinevusi maamaksu mõjudes, näidates tugevat seotust kohaliku tasandi probleemidega.
5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja toetab madalamat maksukoormust nii eraisikutele kui ettevõtjatele, väites et maamaksu tõus viib majanduslikku raskusesse. Ta kritiseerib tulumaksu muudatusi ja rõhutab, et vaid 5% peredest suudaks kõrgemat maamaksu maksta. Tema majandusvaated on selgelt madalama maksustamise poole kaldu, toetades ettevõtjate ja kodanike rahalist koormuse vähendamist.
5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja väljendab muret pensionäride ja erivajadustega inimeste olukorra pärast, kritiseerides ebaselgeid soodustuste tingimusi. Ta rõhutab, et pensionärid võivad kaotada "aasta, kuu, kahe või kolme pensioni" väärtuses raha maamaksu tõusu tõttu. Tema lähenemine sotsiaalküsimustele on kaitsev haavatavate gruppide suhtes.
5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Kõneleja keskendub maamaksuseaduse muutmise eelnõule, nõudes selle menetluse katkestamist vigade parandamiseks. Ta toob välja konkreetseid paragrahve ja punkte, mida tuleks muuta, ning teeb ettepaneku võimaldada ka 0% maksu tõusu. Tema seadusandlik fookus on selgelt suunatud maksualasele regulatsioonile ja omavalitsuste õiguste kaitsele.
5 Analüüsitud kõnesid