Istungi profiil: Mait Klaassen

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

2024-12-10

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud keskkonnanõuete täitmise ja registrikorralduse parandamise toetamisele, eriti seoses kasutuselt kõrvaldatud sõidukitega. Kõneleja kaitseb valitsuse mootorsõidukimaksu kehtestamise otsust, rõhutades selle arvestamist riigieelarves ja tegevuskavas. Ta õigustab 800-eurost tasu mitte klassikalise riigilõivuna, vaid keskkonnalõivuna hoolsuskohustuse täitmata jätmise eest.

22 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust jäätmeseaduse ja liiklusseaduse tehnilistes detailides, eriti mis puudutab sõidukite registrist kustutamise korda ja ajalooliste sõidukite regulatsiooni. Ta kasutab täpseid menetluslikke termineid (nt "peatatud registrikanne," "rulluv kustutus") ning viitab konkreetsetele paragrahvidele ja ministeeriumide ettepanekutele. Ta esitab ka statistilisi andmeid ajutiselt kustutatud sõidukite arvu kohta (umbes 30 000).

22 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on väga formaalne, protseduuriline ja informatiivne, keskendudes eelnõu teise lugemise ettevalmistamise detailsele tutvustamisele. Küsimustele vastates on toon kaitsvalt õigustav, eriti automaksu ja keskkonnalõivu teemal, kasutades loogilisi argumente ja viiteid seaduseelnõu eesmärkidele.

22 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster on tihe ja keskendunud seadusloomele, hõlmates kolme komisjoni istungit (15. oktoober, 18. november, 5. detsember) eelnõu ettevalmistamiseks. Ta rõhutab laialdast huvigruppide kaasamist, nimetades 12 erinevat organisatsiooni, kelle arvamust küsiti.

22 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on Isamaa fraktsiooniga, kelle muudatusettepanekud mootorsõidukimaksu kehtetuks tunnistamiseks lükati tagasi, viidates valitsuse tegevuskavale ja eelarvele. Riigikogu liikme Raimond Kaljulaidi ettepanekud kergliikurite piiramiseks lükati tagasi protseduurilistel põhjustel, kuna need ei seondunud käsitletava eelnõuga ja vajasid täiendavat analüüsi.

22 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on avatud ja kaasav, rõhutades, et kõik menetlusotsused komisjonis olid konsensuslikud. Komisjon tegi tihedat koostööd Kliimaministeeriumi ja Rahandusministeeriumiga ning võttis arvesse mitmete huvigruppide (nt Eesti Vanatehnika Klubide Liit, Eesti Land Roveri Klubi) ettepanekuid muudatusettepanekute koostamisel.

22 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on täielikult riiklikul seadusandlusel ja regulatsioonidel (jäätmekäitlus, liiklusregister). Regionaalne fookus puudub, välja arvatud viide kohalike omavalitsuste üksuste rollile romusõidukite käitlemisel munitsipaalmaal.

22 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab valitsuse kehtestatud mootorsõidukimaksu, kuid rõhutab maksust vabastamist ajutiselt kustutatud sõidukitele alates 2027. aastast. Eraldi rõhutatakse ajaloolise sõiduki taastajate maksusoodustusi ja regulatsiooni lihtsustamist, pidades seda suureks võiduks.

22 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsete teemade osas rõhutatakse vajadust tagada inimeste piisav teavitamine muudatustest. Kergliikurite liiklemise piiramise ettepanekud lükati tagasi, viidates vajadusele täiendava analüüsi ja taristu järele, mis näitab ettevaatlikkust uute sotsiaalsete piirangute kehtestamisel.

22 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on jäätmeseaduse ja liiklusseaduse muutmisel, et vähendada kadunud sõidukite hulka ja luua selgem regulatsioon sõidukite registrist kustutamiseks. Oluline prioriteet on ajaloolise väärtusega sõidukite ja nende varuosade säilimise tagamine ning romusõidukite teisaldamise aluste täpsustamine.

22 Analüüsitud kõnesid