Istungi profiil: Mait Klaassen
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
2024-09-18
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt suunatud keskkonnakorralduse ja liiklusregistri puhastamise toetamisele, rõhutades romusõidukite utiliseerimise vajadust. Eelnõu eesmärk on suunata sõidukeid seaduslikku käitlusse, kusjuures 800-eurone tasu on pigem keskkonnamaksu või suunamise vahend. Seisukoht on selgelt poliitika- ja regulatsioonipõhine, otsides lahendust tänavatele seisma jäänud autode probleemile.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles tugevat asjatundlikkust jäätmekäitluse, liiklusregistri halduse ja laiendatud tootjavastutuse (ELV direktiiv) valdkonnas. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "lammutustõend", "M1- ja N1-kategooria sõidukid" ning viidatakse konkreetsetele seaduseparagrahvidele ja ajaloolistele registriuuendustele (2002. aasta uuendus). Ekspertiis väljendub detailsete küsimuste ja vastuste edastamises, mis pärinevad Kliimaministeeriumi ja Transpordiameti spetsialistidelt.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, protseduuriline ja väga detailne, teenides eesmärki esitada komisjoni istungi kokkuvõte. Toon on neutraalne ja informatiivne, keskendudes loogilisele ja faktipõhisele informatsiooni edastamisele (küsimused, vastused, menetluslikud otsused). Emotsionaalseid apelle ei kasutata, vaid rõhutatakse seaduseelnõu tehnilist sisu ja menetluskäiku.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster hõlmab aktiivset osalemist Keskkonnakomisjoni istungil 9. septembril ja sellele järgnevat ettekande esitamist täiskogule 18. septembril. Kõneleja oli määratud juhtivkomisjoni esindajaks, mis näitab keskset rolli konkreetse eelnõu menetlemisel.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest isiklikku vastuseisu ei väljendata, kuid refereeritakse kriitikat 800-eurose riigilõivu osas, mis küsijate arvates ei lahenda illegaalsete käitlejate probleemi ja võib suunata inimesi alternatiivide otsimisele. Samuti tuuakse esile mure, et kõrge tasu mõjutab ebaproportsionaalselt vähem maksejõulisi sõidukiomanikke. Kriitika on suunatud poliitika tulemuslikkusele ja sotsiaalsele õiglusele.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik ja avatud, rõhutades, et kõik menetluslikud otsused (päevakorda võtmine, esimese lugemise lõpetamine, esindaja määramine) tehti konsensusega. Samuti on koostöö tihe ministeeriumite ja ametite esindajatega (Kliimaministeerium, Transpordiamet) ning palutakse arvamust Majanduskomisjonilt.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on riiklik, käsitledes üleriigilist liiklusregistri ja jäätmekäitluse probleemi, mille eesmärk on puhastada linnu seisvatest romusõidukitest. Konkreetsed piirkonnad, tööstused või kohalikud projektid puuduvad, kuna tegemist on üldise haldus- ja keskkonnaseaduse muudatusega.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad on seotud regulatsiooni ja keskkonnakaitse finantseerimisega, toetades 800-eurost tasu kui vahendit romusõidukite suunamiseks seaduslikku käitlusse. Samuti rõhutatakse laiendatud tootjavastutuse olulisust vanasõidukite käitlemise suunamisel. Tunnistatakse, et kõrge maksumus võib tekitada sotsiaalmajanduslikke probleeme vähem maksejõulistele omanikele.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest puudutatakse lühidalt seda, et sõidukid jõuavad mitu korda omanikku vahetades vähem maksejõuliste inimeste kätte, kellele tekib kõrge registrist kustutamise kohustus. See on pigem kõrvalmärkus keskkonnaregulatsiooni kontekstis, mitte iseseisev sotsiaalpoliitiline teema.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on jäätmeseaduse, liiklusseaduse ja riigilõivuseaduse muutmise eelnõul, mille eesmärk on lahendada romusõidukite utiliseerimise ja liiklusregistri puhastamise probleem. Kõneleja on juhtivkomisjoni esindajana seaduseelnõu menetluse toetaja ja edasiviija, olles vastutav esimese lugemise lõpetamise ettepaneku eest.
1 Analüüsitud kõnesid