Päevakorra profiil: Mait Klaassen
Jäätmeseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (461 SE) teine lugemine
2024-12-10
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud keskkonnaregulatsiooni ja liiklusregistri korrastamise toetamisele, eesmärgiga vähendada kadunud sõidukite hulka ja suunata need nõuetekohasesse käitlusse. Ta kaitseb valitsuse tegevuskavas ette nähtud mootorsõidukimaksu kehtestamist, rõhutades samas ajalooliste sõidukite taastajate maksuvabastust. Stants on peamiselt poliitika- ja regulatsioonipõhine, rõhutades vajadust selgema õigusruumi järele.
22 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles põhjalikku asjatundlikkust jäätme- ja liiklusseaduse muudatuste osas, käsitledes detailselt sõidukite registrist kustutamise protseduure ja ajakavasid (nt rulluv kustutus, 2027. aasta tähtajad). Ta selgitab tehnilisi termineid ja eristab selgelt riigilõivu keskkonnalõivust, mis on määratud hoolsuskohustuse täitmata jätmise eest. Ekspertiis tugineb ministeeriumide (Kliimaministeerium, Rahandusministeerium) ja huvigruppide (Vanatehnika Klubide Liit) sisendile.
22 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja retooriline stiil on väga formaalne ja protseduuriline, keskendudes eelnõu muudatusettepanekute ja komisjoni menetluskäigu detailsele tutvustamisele. Toon on neutraalne ja loogiline, tuginedes faktidele, õigusnormide selgitamisele ning menetlusotsuste põhjendamisele. Ta vastab küsimustele abivalmilt, kuid püsib rangelt seaduseelnõu raamides.
22 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on olnud aktiivne eelnõu ettevalmistamisel, kirjeldades põhjalikult komisjoni istungeid (15. oktoober, 18. november, 5. detsember) ja laialdast huvigruppide kaasamist. Tema tegevusmuster on seotud juhtivkomisjoni töö detailse ja korrapärase esitlemisega Riigikogu täiskogule.
22 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis oli Isamaa fraktsiooniga, kelle muudatusettepanekud mootorsõidukimaksu kehtetuks tunnistamiseks ja riigilõivu välistamiseks lükati tagasi. Vastuseis oli poliitilisel ja eelarvelisel alusel, viidates valitsuse tegevuskavale ja riigieelarve arvestustele. Samuti lükati tagasi Raimond Kaljulaidi ettepanekud kergliikurite kohta, kuna need ei seondunud käesoleva eelnõuga.
22 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on avatud ja kaasav, rõhutades laialdast konsulteerimist huvigruppidega (nt Land Roveri Klubi, Liisingliit) ja ministeeriumidega. Menetlusotsused tehti konsensuslikult ning mitmed komisjoni muudatusettepanekud põhinesid huvigruppide ettepanekutel, näidates valmisolekut sisulisteks kompromissideks.
22 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil, käsitledes üleriigilisi seadusemuudatusi ja registrikorraldust. Lühidalt puudutatakse kohaliku omavalitsuse üksuste rolli romusõidukite käitlemisel munitsipaalmaal, et vältida olukorda, kus KOV peaks tegema ettekirjutuse iseendale.
22 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated toetavad mootorsõidukimaksu kehtestamist, kuna see on ette nähtud valitsuse tegevuskavas ja riigieelarves. Samas rõhutatakse maksukoormuse leevendamist ajutiselt registrist kustutatud sõidukite ja ajalooliste sõidukite taastajate osas, nähes selles kasu ühiskonnale.
22 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on keskkonnavastutus ja hoolsuskohustuse täitmine romusõidukite käitlemisel. Kõneleja õigustab 800-eurost tasu kui keskkonnalõivu, mis on karistus hoolsuskohustuse täitmata jätmise eest, mitte klassikaline riigilõiv.
22 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on jäätmeseaduse ja liiklusseaduse muudatuste (461 SE) toetamine, et korrastada liiklusregistrit ja tagada romusõidukite nõuetekohane käitlemine. Olulised prioriteedid olid ajaloolise väärtusega sõidukite regulatsiooni täpsustamine ja kadunud sõidukite registrist kustutamise lihtsustamine, samuti mootorsõidukimaksu seaduse täiendamine.
22 Analüüsitud kõnesid