Päevakorra profiil: Ando Kiviberg
Vabariigi Presidendi poolt välja kuulutamata jäetud rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse ning rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise seaduse (640 UA) uuesti arutamine
2025-09-17
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht keskendub tugevalt kodanike informatsioonilise enesemääramise õiguse kaitsmisele, toetades Vabariigi Presidendi otsust jätta rahapesu tõkestamise seaduse muudatused välja kuulutamata. Rõhutatakse vajadust tagada, et ametkondadele (nagu Rahapesu Andmebüroo) ei antaks liialt laiu volitusi isikuandmete töötlemisel. Seisukoht on suunatud põhiseaduslike õiguste ja proportsionaalsuse tagamisele õigusloomes, nähes eelmises seaduseversioonis ohtu isikuvabadustele.
9 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust põhiseadusõiguse ja andmekaitse valdkonnas, refereerides täpselt presidendi õigusnõuniku ja Rahapesu Andmebüroo seisukohti andmete proportsionaalsuse ja kõrvaldamise regulatsiooni puudumise osas. Ta valdab keerulist menetluskeelt, selgitades komisjoni otsuse keerulist sõnastust ("mitte toetada... muutmata kujul uuesti vastuvõtmist"). Ta toetub oma tegevuses ekspertide (nagu Kalmo ja Liivamägi) arvamustele ja analüüsidele.
9 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja stiil on ametlik, põhjalikult informatiivne ja protseduuriline, keskendudes komisjoni istungite ja ekspertide seisukohtade neutraalsele edastamisele. Ta kasutab loogilisi argumente ja protseduurilisi selgitusi, et põhjendada otsust seaduse muutmisega nõustuda, püüdes keerulist otsuse sõnastust auditooriumile tõlkida. Tone on õpetlik ja möönev, viidates varasemale kiiruskaamerate loole kui õppetunnile.
9 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja peamine tegevusmuster on komisjonide töö (Põhiseaduskomisjon, 4. august 2025) ja nelja komisjoni ühisistungite tulemuste ettekandmine Riigikogule. Ta tegutseb Põhiseaduskomisjoni esindajana ja raportöörina, edastades menetluslikke otsuseid. Ta viitab varasemale tegevusele, kus ta on usaldanud juhtivkomisjoni tööd.
9 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsene vastasseis on suunatud seaduse eelmisele versioonile, mis andis Rahapesu Andmebüroole liiga laiad volitused isikuandmete töötlemisel, rikkudes põhiseaduslikke õigusi. Kriitika on suunatud seaduse ebaproportsionaalsusele ja liiga laiale keeldumise alusele, mida käsitletakse kui ametkonna meelevalda jätmist. Vastasseis on pigem protseduuriline ja õiguslik, mitte isiklik, ning seda nähakse kui õppetundi.
9 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab laialdast komisjonideülest koostööd, viidates nelja komisjoni (sh Rahanduskomisjon, Õiguskomisjon) ühisistungile, kus teemat käsitleti. Ta näitab suurt avatust kompromissidele, nõustudes Vabariigi Presidendi seisukohtadega ja toetades Rahandusministeeriumi poolt ettevalmistatavaid parandusi. Ta usaldab ekspertide ja juhtivkomisjoni tööd, isegi kui varasem otsus osutus veaks.
9 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Not enough data
9 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad rõhutavad vajadust tagada õiguskindlus, et vältida Eesti ettevõtluse ja eriti pangandussektori usaldusväärsuse halvenemist liiga laiade ametkondlike volituste tõttu. Kuigi raha ei mänginud tema isiklikus otsuses rolli, tunnistab ta seaduse mõju majanduse usaldusväärsusele.
9 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalvaldkonnas on esikohal kodanike isikuandmete kaitse ja informatsioonilise enesemääramise õigus (PS § 26 ja 44), mis on seatud vastukaaluks julgeolekuasutuste laialdastele volitustele. Rõhutatakse muret tundlike andmete (poliitilised veendumused, terviseandmed) kogumise ja kasutamise üle Rahapesu Andmebüroo poolt ilma selge kõrvaldamisregulatsioonita.
9 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse muudatuste parandamisel, et viia need kooskõlla põhiseadusega. Kõneleja on toetaja rollis, kes kinnitab komisjoni otsust mitte toetada eelnõu muutmata kujul uuesti vastuvõtmist, suunates selle Rahandusministeeriumi parandustele. Prioriteet on seaduse aluste kitsendamine ja proportsionaalsuse tagamine.
9 Analüüsitud kõnesid