Päevakorra profiil: Ando Kiviberg
Taristuministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest
2025-06-03
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on konstruktiivselt kriitiline, toetades küll valitsuse suuri arenguplaane, kuid rõhutades kolme spetsiifilist murekohta: taristu terviklik ehitamine, veereformi läbipaistvus ja tootjavastutuse süsteemi reformimine. Fookus on tugevalt poliitika ja halduspraktika parandamisel, eriti seoses kohalike omavalitsuste õigustega. Kõneleja rõhutab, et Eesti ühiskond vajab kinnitust plaanide olemasolust ja optimistlikke uudiseid.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib tugevat asjatundlikkust taristuarenduse, kohaliku veemajanduse ja jäätmekäitluse valdkonnas. Kasutatakse spetsiifilist terminoloogiat, nagu "tootjavastutussüsteem," "oligopoolne seisund" ja viidatakse üleeuroopalisele teedevõrgule. Ekspertiis väljendub ka detailides, näiteks kohalike vee-ettevõtete konsolideerimise juriidiliste ja halduslike tagajärgede küsimuses.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on ametlik ja struktureeritud, alustades ministri tunnustamisega ja liikudes seejärel kolme konkreetse murepunkti juurde. Kasutatakse loogilisi apelle ja võrdlusi (kortermajade terviklik renoveerimine vs teede jupitamine), säilitades kriitilise, kuid mitte ründava tooni. Üldine toon on analüütiline ja murelik, kuid samas lootusrikas lahenduste leidmise suhtes.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmustrid piirduvad osalemisega Taristuministri ettekande järgses debatis Riigikogus või vastavas komisjonis 2025. aasta juunis. Kõneleja esitab põhjalikke küsimusi ja murekohti, mis viitab ettevalmistatud osalemisele poliitika kujundamise protsessis. Muud tegevusmustrid andmetes puuduvad.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuse kavandatavatele meetmetele, mis puudutavad taristu ehituse terviklikkust ja veereformi läbiviimise metoodikat. Eriti terav on vastuseis tootjavastutuse süsteemi tekitatud turumoonutustele, kus kaks suurt käitlejat on oligopoolses seisundis ja dikteerivad hindu. Kriitika on poliitika- ja menetluspõhine, rõhutades vajadust parema selgitustöö ja tururegulatsiooni järele.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on nõudlik, kuid lootusrikas, paludes ministril ja valitsusel pöörata tähelepanu esile toodud probleemide lahendamisele jäätmereformi käigus. Kõneleja esindab fraktsiooni seisukohta ("kogu Eesti 200 nimel"), mis viitab koalitsioonisisestele või fraktsioonidevahelistele ootustele lahenduste leidmiseks. Otsest koostööd teiste fraktsioonidega ei mainita.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on suunatud riiklikele strateegiatele ja üleeuroopalisele taristule, rõhutades vajadust terviklike ühenduste järele Euroopa piires. Eriline rõhk on kohalike omavalitsuste ja kogukondade usalduse ja õiguste kaitsmisel vee- ja jäätmereformide kontekstis, kuna vee-ettevõtted kuuluvad enamasti OMV-dele.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated toetavad majanduse elavdamiseks suuremahulist taristu rajamist, pidades seda "igati tark mõtteks" olukorras, kus majandus vajab lisatuge. Samuti nõutakse tugevat riiklikku sekkumist turumoonutuste (oligopoolne tootjavastutussüsteem) kõrvaldamiseks, et vähendada kodanike liiga kalleid kulusid. Üks lühike repliik rõhutab ka kokkuhoidlikku lähenemist.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest rõhutatakse elanikele kvaliteetse joogivee ja kanalisatsiooni tagamise õiget ja mõistlikku eesmärki. Oluline sotsiaalne aspekt on ka usalduse taastamine kohalike kogukondade ja riigi vahel, eriti veevarustuse küsimuses, mis nõuab tavapärasest tõhusamat selgitustööd.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud jäätmereformi süvendamisele, et lahendada tootjavastutuse süsteemi turuhäired ja anda kohalikele omavalitsustele suuremad õigused hangete korraldamisel. Samuti on prioriteet tagada taristu ehitamisel terviklikkus, vältides Euroopa Liidult erandite kauplemist teatud teejupidele.
3 Analüüsitud kõnesid