Istungi profiil: Signe Kivi

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-03-05

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on tugevalt haridusel, mida peetakse Eesti riigi tuleviku seisukohalt kriitiliseks ressursiks. Vaatamata Eesti kõrgele hariduskulutuste osakaalule Euroopas, esitab kõneleja küsimuse süsteemi struktuuri reformimise vajalikkusest. Konkreetne ettepanek puudutab koolikohustuse algusea langetamist seitsmelt eluaastalt kuuele, mis on suunatud poliitika tõhususe parandamisele.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust hariduskulutuste ja Euroopa võrdlusandmete osas, tuues esile konkreetseid statistilisi näitajaid (Eesti 14,3% vs EL keskmine 9,4% 2021. aastal). Ekspertiis hõlmab ka ajaloolist konteksti (1990. aastate reformikatsed) ning laste arengu varasemat avaldumist, põhjendades sellega reformi vajadust.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retoorika on formaalne ja lugupidav, pöördudes otse juhataja ja ministri poole. Stiil on analüütiline ja andmepõhine, kasutades statistikat hariduskulutuste osas argumentide toetuseks. Kõne lõpeb otsese poliitilise küsimusega ministrile, säilitades neutraalse ja uuriva tooni.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid pole piisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Andmeid pole piisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja tegeleb otsese dialoogiga ministriga, esitades küsimuse võimaliku haridusreformi kohta ja paludes ministri arvamust. See viitab avatusele arutelule ja koostöövalmidusele poliitiliste lahenduste leidmisel valitsuse tasandil.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil, käsitledes Eesti haridussüsteemi ja selle tulevikku. Kasutatakse rahvusvahelist võrdlust Euroopa Liidu riikidega, et rõhutada Eesti positsiooni hariduskulutuste osas.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad riiklike ressursside, eriti hariduskulutuste efektiivsusele, märkides, et aeg ja raha on ressurss. Rõhutatakse, et vaatamata suurele kulutuste osakaalule (iga seitsmes euro), tuleb kaaluda süsteemi struktuurseid reforme, et tagada investeeringute optimaalne kasutamine.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus ja laste õppimisvõimekus. Kõneleja toetab mõtet kaaluda koolikohustuse algusea langetamist kuueaastastele, põhjendades seda laste varasema arengu ja õppimissooviga.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on haridusreformil, eriti koolikohustuse algusea muutmisel. Kõneleja on algataja rollis, esitades ministrile küsimuse selle teema seadusandliku edasiviimise kohta ja pakkudes seda välja osana laiemast reformist.

1 Analüüsitud kõnesid