Päevakorra profiil: Signe Kivi

Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning kutseõppeasutuse seaduse muutmise seaduse (direktorite atesteerimine ja õpetajate karjäärimudel) eelnõu (653 SE) esimene lugemine

2025-06-18

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht keskendub haridusseaduse eelnõu (653 SE) praktilistele tagajärgedele, eriti kvalifikatsioonita õpetajate staatusele ja miinimumpalgale. Kõneleja edastab muret, mida väljendavad mitmed haridusorganisatsioonid, viidates, et need õpetajad võivad olla lahenduse osa, tuues koolidesse teistsuguse tausta. Seisukoht on ettevaatlik ja küsimustele orienteeritud, otsides ministri vastust väljendatud murele.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib teadmisi haridussektori tööjõu spetsiifikast, tuues esile kvalifikatsioonita õpetajate arvu (4210) ja nende palgaga seotud probleeme. Ta on kursis seadusandliku protsessiga, viidates eelnõu pikaajalisele menetlemisele kultuurikomisjonis. Samuti tunneb ta hästi valdkonna võtmeorganisatsioone, keda ta kirja saatjatena konkreetselt nimetab.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne ja küsitlev, pöördudes otse ministri ja juhataja poole. Kõneleja kasutab loogilist apellatsiooni, tuginedes konkreetsetele andmetele (4210 õpetajat) ja autoriteetsete organisatsioonide (nt Õpetajate Liit, Linnade ja valdade liit) kirjalikult väljendatud murele. Toon on neutraalne ja informatiivne, tegutsedes välise mure vahendajana.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivselt osalenud seaduseelnõu menetlemisel kultuurikomisjonis, viidates pikaajalisele tööle. Praegune tegevusmuster hõlmab konkreetsete ja detailsete küsimuste esitamist ministrile seadusloome protsessi esimesel lugemisel.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja ei väljenda otsest vastuseisu ministrile ega eelnõule, vaid edastab muret, mille on esitanud kuus hariduse ja kohalike omavalitsuste organisatsiooni. Kriitika on suunatud eelnõu sätetele, mis puudutavad kvalifikatsioonita õpetajate miinimumpalga staatuse kadumist. Ta esitab selle mure küsimuse vormis, et saada ministrilt selgitust.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab eelnõu menetlemisele kultuurikomisjonis "päris suures üksmeeles", mis näitab valmisolekut koostööks seadusandlikus protsessis. Ta teeb koostööd ka haridusvaldkonna organisatsioonidega, tuues nende mure Riigikogu ette, tegutsedes nende häälekandjana.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul hariduspoliitikal ja õpetajate karjäärimudelil. Kohalike omavalitsuste murede teadvustamisele viitab Linnade ja valdade liidu kirja mainimine, mis annab teemale regionaalse mõõtme.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated puudutavad tööjõuküsimusi haridussektoris, keskendudes otseselt kvalifikatsioonita õpetajate miinimumpalga säilitamisele. Väljendatakse muret palgataseme võimaliku languse pärast, mis mõjutaks 4210 õpetajat.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus ja õpetajate karjäärimudel, eriti kvalifikatsiooninõuete mõju. Kõneleja rõhutab nende õpetajate väärtust, kellel puudub formaalne kvalifikatsioon, kuid kes toovad koolidesse teistsuguse tausta, viidates mitmekesisuse olulisusele.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning kutseõppeasutuse seaduse muutmise seaduse eelnõule (653 SE), mis käsitleb direktorite atesteerimist ja õpetajate karjäärimudelit. Kõneleja tegutseb eelnõu esimesel lugemisel küsimuste esitaja ja murede vahendajana.

2 Analüüsitud kõnesid