Istungi profiil: Tanel Kiik
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-05-02
Poliitiline positsioon
Kõneleja rõhutab tugevalt poliitilise järjepidevuse tähtsust, kritiseerides erakondi, kes muudavad oma seisukohti sõltuvalt sellest, kas nad on valitsuses või opositsioonis. Toetab kindlalt magustatud jookide maksu kehtestamist, viidates 2017. aasta precedendile, kus Keskerakond, sotsiaaldemokraadid ja Isamaa seda toetasid. Väljendab selget ootust, et erakonnad jääksid oma programmiliste seisukohtade juurde sõltumata poliitilisest positsioonist. Näitab üles tugevat toetust erakondadeülesele koostööle rahvatervise küsimustes.
7 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Demonstreerib magustatud joogi maksu ajaloo ja tervishoiupoliitika sügavat tundmist, viidates konkreetselt 2017. aasta menetlusele ja toetanud erakondadele. Näitab arusaamist ebatervislike toodete maksustamise põhimõtetest, laste rasvumise statistikast ja usuvabaduse küsimustest.
Retoorriline stiil
Kasutab kirglikku ja veenvat retoorikat magustatud joogi maksu kaitsel. Toob välja ajaloolisi fakte ja kritiseerib erakondade järjepidevuse puudumist. Stiil on emotsionaalne ja poliitiline, sisaldades otseseid süüdistusi.
Tegevusmustrid
Esines kuus korda magustatud joogi maksu arutelus, andes tugeva toetuse eelnõule. Kasutas ajaloolisi võrdlusi 2017. aasta debatiga ja kritiseeris erakondade järjepidevuse puudumist.
Opositsiooni hoiak
Kõneleja toetab jõuliselt magustatud joogi maksu, rõhutades järjepidevust sotsiaaldemokraatide poliitilistes seisukohtades. Kritiseerib teravalt teisi erakondi seisukohtade muutmise eest poliitilise konjunktuuri tõttu ja süüdistab neid silmakirjalikkuses.
Koostööstiil
Pakkus konstruktiivset koostööd suhkrumaksu küsimustes, rõhutades vajadust järjepideva poliitika järele. Kutsus üles erakondadevahelise koostöö suurendamisele.
Regionaalne fookus
Kõnedes puudub konkreetne regionaalne fookus. Kõneleja keskendub üleriigilistele tervishoiupoliitika küsimustele ja seadusandlikele protsessidele Riigikogus. Mainib üldiselt Euroopa ja maailma praktikat ebatervislike toodete maksustamisel, kuid ei too välja konkreetseid piirkondlikke vajadusi või projekte.
7 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab selgelt fiskaalseid meetmeid, mis suunavad tarbijate käitumist läbi kõrgema maksustamise - konkreetselt ebatervislike toodete nagu alkoholi, tubaka ja magustatud jookide maksustamist. Väidab, et tervislike ja ebatervislike toodete võrdne maksustamine on põhimõtteliselt vale. Rõhutab, et maksupoliitika peaks olema suunav, mitte karistavalt kõrge, viidates limonaadipudeli "mõnekümne sendi" kallinemisele kui mõistlikule meetmele. Näeb maksupoliitikat kui tõhusat vahенdit ühiskondlike eesmärkide saavutamiseks.
7 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Rõhutab tugevalt laste tervise kaitsmise vajadust, märkides et kolmandik teatud vanuserühmadest võitleb ülekaaluga. Toetab riigi rolli laste suunamisel tervislike valikute tegemisel, väites et lapsed ei suuda ise kõiki otsuseid langetada. Mainib vaimse tervise muresid, liikumispuudust ja nutisõltuvust kui olulisi probleeme. Väljendab selget seisukohta, et täiskasvanute kohustus on lapsi aidata tervislike valikute tegemisel, mitte usaldada seda "karastusjooke tootvate ettevõtete reklaamile". Toetab kristlikke väärtusi ja usuvabadust, mõistes hukka Kremli propaganda ja Venemaa agressiooni Ukrainas.
7 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Osaleb aktiivselt magustatud joogi maksu debatis, kasutades oma kogemust endise terviseministrina. Toetab maksu kehtestamist rahvatervislike eesmärkide saavutamiseks.