Päevakorra profiil: Tanel Kiik

Arupärimine tervishoiu rahastuskriisi kohta (nr 811)

2025-11-03

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevalt tervishoiu rahastuskriisile, rõhutades kroonilist 200–300 miljoni euro suurust puudujääki ja solidaarse süsteemi ohustamist. Kõneleja kritiseerib teravalt valitsuse tegevusetust ja otsuste edasilükkamist, nõudes lisaraha leidmist väljaspool sotsiaalmaksu. Prioriteediks on tervisekahju vältimine ja ebavõrdsuse suurenemise peatamine, raamides teemat valitsuse prioriteetide ja tegevuse ebaõnnestumisena.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust tervishoiu rahastamise ja Tervisekassa eelarve küsimustes. Kasutatakse konkreetseid andmeid, nagu 200–300 miljoni euro suurune puudujääk, Eesti patsientide 25% omaosalus ning võrdlused EL-i ja OECD alarahastatusega. Ekspertiisi kinnitab ka varasemate valitsuste (Jevgeni Ossinovski, enda ametiaeg) püsivate rahastuslahenduste ja ettepanekute (Riina Sikkut) mainimine.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on tõsine, pakiline ja kantud siirast murest, rõhutades tervishoiukriisi lahendamise pakilisust. Kasutatakse nii loogilisi argumente (analüüside tulemused, statistika) kui ka emotsionaalset survet seoses inimeste tervisekahju ja ravijärjekordadega. Stiil on otsene ja kriitiline, süüdistades valitsust detailidesse takerdumises ja tegevusetuses ning kasutades Kaja Kallase tsitaati eelarve prioriteetide kohta.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster on seotud parlamenditööga, olles arupärimise algataja ja aktiivne osaleja, nõudes valitsuselt konkreetseid vastuseid ja lahendusi. Muster näitab fookust valitsuse vastutusele ja otsuste nõudmisele Riigikogu saalis. Puuduvad viited sagedusele, kohtumistele või reisimisele väljaspool seda parlamendikonteksti.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on Vabariigi Valitsus ja vastutav minister, keda kritiseeritakse poliitika ja tegevusetuse pärast tervishoiu rahastuskriisi lahendamisel. Kriitika on intensiivne, süüdistades valitsust julgeolekule lisaks sadade miljonite suunamises "maksukingitustele", mis suurendavad ebavõrdsust, samal ajal kui tervishoid peab elama reservidest. Kompromissivalmidust ei näidata enne konkreetsete rahastusotsuste esitamist.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab, et mure tervishoiu pärast peaks olema kõigi Eesti inimeste ühine ülesanne ja missioon, viidates potentsiaalsele laiemale toetusele. Samas toetutakse tugevalt Sotsiaaldemokraatide varasematele algatustele ja lubatakse toetada kõiki ettepanekuid, mis aitavad tervishoiu rahastuskriisi lahendada ja tugevdavad süsteemi solidaarsust.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt riiklik, keskendudes Eesti tervishoiusüsteemi solidaarsusele, rahastamisele ja teenuste kättesaadavusele. Mainitakse küll regionaalseid küsimusi kui üht võimalikku mõõdikut, kuid puuduvad viited konkreetsetele piirkondadele, projektidele või kohalikele probleemidele.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated toetavad oluliselt suuremat riiklikku panust tervishoidu, et tagada süsteemi solidaarsus ja jätkusuutlikkus. Ollakse vastu maksukingitustele, mis suurendavad ebavõrdsust, ning peetakse vajalikuks leida lisaraha muude maksutulude arvelt, kuna praegune sotsiaalmaksu mudel on demograafiliste muutuste tõttu ebapiisav. Rõhutatakse, et tervena elatud aeg ja hilisema kalli ravi vältimine on riigile pikas perspektiivis rahaliselt kasulik.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on tervishoiuteenuste kättesaadavus ja sotsiaalne õiglus. Kõneleja vastustab jõuliselt kahe kiirusega tervishoiu tekkimist, kus jõukamad saavad eraraha eest kiirema ligipääsu, samal ajal kui teised ootavad pikki järjekordi. Nõutakse patsientide omaosaluse vähendamist, kuna praegune tase (25%) ületab Maailma Terviseorganisatsiooni mõistlikku ülempiiri ja piirab ligipääsu.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud valitsuse poolt konkreetsete rahastusettepanekute ja lahenduste algatamisele, mitte niivõrd uute seaduseelnõude esitamisele. Prioriteetide hulka kuulub laste eest ravikindlustusmaksu maksmise ettepaneku vastuvõtmine, et tagada Tervisekassa eelarve jätkusuutlikkus. Kõneleja on nõudja ja toetaja rollis, mitte algataja rollis.

3 Analüüsitud kõnesid