Istungi profiil: Liina Kersna
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
2024-12-04
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt toetav õppimiskohustuse ea tõstmise suhtes 18. eluaastani, rõhutades sellega kaasnevaid sisulisi hariduslikke muudatusi. Seisukoht on poliitikapõhine, keskendudes õpiteede paindlikkusele ja individuaalsusele. Olulise murena tuuakse esile vajadus tagada alates 2026. aastast piisav lisarahastus õpetajate palkade tõstmiseks ja karjäärimudeli rakendamiseks.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust hariduspoliitika valdkonnas, käsitledes detailselt õppekavade struktuuri, kutse- ja keskhariduse ühitamist ning rahastamise eripärasid. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "diferentseerimisfond," "õpetajate karjäärimudel" ja "paindlikud õpiteed," mis viitab süsteemsele teadmisele haridusvaldkonna reformidest. Analüüs seob vormilise muudatuse (ea tõstmine) otseselt vajalike süsteemsete muudatustega (nt põhikooli lõpueksamid).
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on ametlik ja loogiline, keskendudes reformi positiivsete sisuliste muutuste esiletoomisele ja nende rakendamise eelduste selgitamisele. Toon on optimistlik eelnõu suhtes, kuid murelik ja tungiv seoses vajadusega planeerida piisav lisarahastus alates 2026. aastast. Apellatsioon põhineb poliitilisel argumentatsioonil ja süsteemsete finantsvajaduste loetlemisel.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Not enough data
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastaseid otseselt ei kritiseerita ega nimetata; fookus on poliitilistel ja finantsilistel väljakutsetel, mis reformi rakendamisega kaasnevad. Mainitakse Tõnis Lukase viidatud muret, mis viitab pigem ühisele probleemipüstitusele.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil näitab Reformierakonna fraktsiooni sisest tugevat toetust eelnõule, mille nimel kõne esitatakse. Tunnustatakse kolleegi (Tõnis Lukas) viidet olulisele murele, mis viitab avatusele teiste poolt tõstatatud probleemide arvestamisele.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on täielikult riiklikul hariduspoliitikal, õppekavadel ja rahastamissüsteemidel. Piirkondlikud või kohalikud teemad puuduvad.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad rõhutavad vajadust suurendada avalikke kulutusi haridussektoris alates 2026. aastast, eriti õpetajate miinimumpalga tõstmiseks ja karjäärimudeli rakendamiseks. Toetatakse sihipärast investeerimist (lisavahendid) sotsiaalsete ja hariduslike eesmärkide saavutamiseks ning nõutakse nende vahendite hoolikat planeerimist. Eraldi rõhutatakse kutsehariduse rahastamise võrdsustamist üldhariduskoolide rahastamisega.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus, rõhutades õppimiskohustuse ea tõstmise kaudu noortele paindlikumate ja individuaalsemate õpiteede loomist. Eesmärk on tagada, et kõik noored saaksid 18. eluaastani omandada kas kutse- või keskhariduse, pakkudes ka võimalust vaheaastaks ja vähendades põhikooli lõpueksamite lävendite tähtsust.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on õppimiskohustuse ea tõstmise eelnõu toetamisel, mida peetakse oluliste sisuliste muutuste algatajaks haridusvaldkonnas. Kõneleja on eelnõu tugev toetaja, rõhutades vajadust muuta selle jõustumisel ka põhikooli lõpetamise tingimusi ja tagada kutsehariduse rahastamise võrreldavus üldharidusega.
1 Analüüsitud kõnesid