Päevakorra profiil: Liina Kersna

Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tugevad maakoolid ja tugev koolivõrk" arutelu

2024-01-18

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht keskendub hariduse rahastamise mehhanismide reformimisele. Kõneleja toetab tugevalt seisukohta, et õpilaste pearaha peaks olema seotud otse kooliga, mitte koolipidajaga, et võimaldada edukatel koolidel tõsta õpetajate palka. See on tugevalt poliitikapõhine seisukoht, mis kritiseerib praegust tasandusmehhanismi.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust hariduse rahastamise ja koolivõrgu korralduse teemal. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "pearaha" ja "tasandus" ning esitatakse konkreetne, kvantifitseeritud näide (90 000 eurot, 350 eurot palgatõusu) Uulu Põhikooli olukorrast. See viitab detailsele ettevalmistusele haridusvaldkonna finantsküsimustes.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne ja analüütiline, alustades viisakate tänuavaldustega juhatajale ja ettekandjale. Kõneleja kasutab loogilist argumentatsiooni, tuginedes konkreetsele näitele (Uulu Põhikool) süsteemi puudujääkide illustreerimiseks. Toon on küsitlev ja lahendustele orienteeritud.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid pole piisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud kohalike omavalitsuste (koolipidajate) tegevuse vastu, kes jagavad pearaha ümber tasanduse eesmärgil, jättes edukad koolid ilma lisarahastusest. Vastuseis on poliitikapõhine ja keskendub rahajagamise ebaõiglusele, mis takistab õpetajate palgatõusu.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on austav ja otsiv, pöördudes ettekandja poole sisuka küsimusega. Kõneleja toetub oma argumentatsioonis kolleegide ja praktikute (Uulu Põhikooli direktor Egle Rumberg) kogemustele ja andmetele, otsides praktilisi lahendusi.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kuigi arutelu on riikliku hariduspoliitika teemaline, on regionaalne fookus tugev, kasutades konkreetset näidet Uulu Põhikoolist. See rõhutab muret kohalike koolide finantsautonoomia ja elujõulisuse pärast.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated toetavad institutsioonide (koolide) suuremat finantsautonoomiat ja raha sidumist otse teenuse osutamisega. Kõneleja eelistab rahastamisskeemi, mis võimaldab edukatel koolidel premeerida töötajaid palgatõusuga, vältides kohaliku omavalitsuse tasandavat ümberjagamist.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne küsimus on hariduse kvaliteet ja õpetajate õiglane tasustamine. Kõneleja rõhutab vajadust luua rahastussüsteem, mis võimaldaks koolidel tõsta õpetajate palka, toetades seeläbi haridustöötajate heaolu.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud haridusseaduse või sellega seotud õigusaktide muutmisele, et tagada õpilaste pearaha sidumine otse kooliga. Eesmärk on piirata kohalike omavalitsuste õigust seda raha tasandamise eesmärgil ümber jagada.

1 Analüüsitud kõnesid