Päevakorra profiil: Liina Kersna
Eesti Vabariigi haridusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (õppimiskohustuse kehtestamine) eelnõu (447 SE) kolmas lugemine
2024-12-04
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugev toetus haridusreformile (õppimiskohustuse ea tõstmine 18. eluaastani), mida nähakse olulise sisulise muutuse esilekutsujana. Rõhutatakse paindlikkuse ja individuaalsuse suurendamist õpiteedel, pakkudes noortele valikuid nagu vaheaasta ja kutseharidus. Samas tuuakse esile mure 2026. aastal tekkivate suurte lisarahavajaduste pärast haridusvaldkonnas. Fookus on poliitika- ja reformipõhine.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusreformi detailides, käsitledes spetsiifilisi teemasid nagu õpiteede paindlikkus, kutse- ja keskhariduse omandamise võimalused ning õpetajate karjäärimudeli ja diferentseerimisfondi rakendamine. Kasutatakse tehnilisi termineid hariduse rahastamise ja struktuuri kohta, näiteks viidates põhikooli lõpueksamite lävenditele ja kutsehariduse rahastamise võrreldavusele üldharidusega.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on ametlik ja argumenteeritud, alguses optimistlik ja toetav ("Rõõm on tõdeda"), kuid muutub rahaliste vajaduste käsitlemisel murelikuks ja tungivaks. Kõneleja keskendub loogilistele seostele (vormiline muutus kutsub esile sisulisi muudatusi) ja poliitiliste lahenduste esitamisele. Emotsionaalsed apellid puuduvad, rõhk on poliitilisel analüüsil ja tulevaste probleemide ennetamisel.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esitatud andmete põhjal on teada vaid osalemine haridusseaduse muutmise eelnõu (447 SE) kolmandal lugemisel Reformierakonna fraktsiooni nimel. Muud tegevusmustrid, esinemissagedus või kohtumised ei selgu.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsene opositsiooni kritiseerimine puudub. Ainus murekoht on viide tulevastele rahastamisvajadustele, mis on pigem valitsuse või eelarvepoliitika suunaline kriitika, mitte suunatud konkreetse vastase vastu.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja esindab Reformierakonna fraktsiooni seisukohta, näidates sisemist konsensust ja tugevat toetust eelnõule. Viidatakse Tõnis Lukasele seoses rahastamismurega, mis näitab teatud määral teiste kolleegide seisukohtade arvestamist ja teemakäsitluse jätkamist.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on täielikult riiklikul hariduspoliitikal, õppekavadel ja rahastamissüsteemidel. Piirkondlikud või kohalikud teemad puuduvad.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated rõhutavad vajadust suurendada riiklikke kulutusi haridusse alates 2026. aastast, et tagada reformi edukus. Nõutakse õpetajate miinimumpalga tõstmist, diferentseerimisfondi suurendamist ja kutsehariduse rahastamise võrdsustamist üldharidusega. Seisukoht on investeeringute ja eelarve planeerimise vajaduse rõhutamine hariduse valdkonnas.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus ja noorte võimalused, rõhutades õppimiskohustuse tõstmist 18. eluaastani. Eesmärk on tagada noortele paindlikud ja individuaalsed õpiteed, et vähendada väljalangevust ja toetada hariduse omandamist, sealhulgas pakkudes võimalust vaheaastaks.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on õppimiskohustuse ea tõstmise eelnõu (447 SE) toetamine ja selle poolt hääletamine. Lisaks rõhutatakse vajadust algatada või toetada seadusandlikke muudatusi põhikooli lõpetamise tingimustes ja tagada rahastamismehhanismid õpetajate karjäärimudeli rakendamiseks.
1 Analüüsitud kõnesid