Päevakorra profiil: Liina Kersna
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas riigina mitte elada võlgu?" arutelu
2024-05-30
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht keskendub tugevalt teadus- ja arendustegevuse (T&A) rahastamise prioriteetsusele majanduskasvu tagamisel. Kõneleja kritiseerib valitsuse potentsiaalset otsust vähendada T&A rahastust negatiivse lisaeelarvega, pidades seda ebatargaks. Ta pooldab laenuraha investeerimist T&A-sse, et vältida kärpeid ja tagada innovatsioon. Seisukoht on tugevalt poliitikapõhine, rõhutades pikaajalist majanduslikku kasu.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles asjatundlikkust fiskaalpoliitika, riigieelarve protsesside (negatiivne lisaeelarve) ja teadus- ning arendustegevuse rahastamise teemal. Ta kasutab tehnilisi termineid (SKP, innovatsioon) ja viitab konkreetsetele andmetele, näiteks ettevõtjate ja riigi T&A investeeringute võrdlusele. Samuti on ta teadlik rahvusvaheliste finantsasutuste (Põhjamaade Investeerimispank) rollist.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, analüütiline ja küsitlev, pöördudes lugupidavalt ametnike ja istungi juhataja poole. Kõneleja kasutab semantilist eristust "valusate otsuste" ja "vajalike otsuste" vahel, et suunata debatti. Ta nõuab konkreetseid andmeid ja eksperthinnanguid, keskendudes loogilistele ja majanduslikele argumentidele.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster näitab aktiivset osalemist olulise tähtsusega riikliku küsimuse arutelul, esitades küsimusi nii Põhjamaade Investeerimispangale kui ka Eesti Panga asepresidendile. Mõlemad esinemised toimusid samal kuupäeval, viidates keskendumisele käimasolevale eelarve- ja võladebatile.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuse poliitiliste otsuste vastu, eriti potentsiaalse T&A rahastuse vähendamise osas negatiivse lisaeelarve kaudu. Kõneleja seab kahtluse alla valitsuse otsuse tarkuse, vastandades seda vajadusele investeerida majanduse arengusse. Kriitika on poliitikapõhine ja mõõduka intensiivsusega.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab positiivselt rahanduskomisjoni esimehe seisukohtadele, mis rõhutavad T&A olulisust, näidates valmisolekut toetuda kolleegide ja ekspertide konsensusele. Ta teeb koostööd, esitades otseküsimusi finantsasutuste ja Eesti Panga esindajatele, otsides dialoogi ja teadmispõhist lähenemist.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul majanduspoliitikal (riigi võlakoormus, T&A rahastus) ja rahvusvahelisel tasandil, küsides Põhjamaade Investeerimispangalt nende investeerimisotsuste kohta. Puudub spetsiifiline regionaalne või kohalik fookus Eestis.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad tugevalt teadus- ja arendustegevuse investeeringute olulisust majanduskasvu mootorina. Kõneleja eelistab strateegilist investeerimist, isegi laenuraha abil, lühiajalisele fiskaaldistsipliinile, kui see tähendab T&A kärpeid. Ta märgib ära ka ettevõtjate kasvavat rolli T&A rahastamisel.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ebapiisavad andmed.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on riigieelarve ja selle muudatuste (negatiivne lisaeelarve) arutelul, mis puudutab riikliku võlakoormuse haldamist. Prioriteediks on T&A rahastamise taseme säilitamine ja suurendamine, olles vastuseisul kärpimisplaanidele, mis ohustavad 1% SKP eesmärki.
2 Analüüsitud kõnesid