Istungi profiil: Ester Karuse
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
2025-05-15
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline uute koolinõuete määruse rakendamise protseduuri suhtes, rõhutades läbirääkimiste varasema alustamise vajadust. Seisukoht on suunatud puudulikule ettevalmistusele ja selle negatiivsetele tagajärgedele kohalikul tasandil, olles seega pigem tulemuslikkusele suunatud. Kõneleja vastandub valitsuse ja kohaliku omavalitsuse tegevusetusele.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust hariduspoliitika rakendamise valdkonnas, keskendudes koolinõuete määrustele ja nende mõjule koolide igapäevaelule. Kasutatakse detailset juhtumianalüüsi (Valga Põhikool) protseduuriliste vigade ja sotsiaalsete pingete esiletoomiseks, viidates pikematele tundidele ja hilisemale koolipäeva algusele.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline ja küsitlev, esitades otseseid küsimusi ettekandjale protsessi puuduste kohta. Kõneleja kasutab konkreetset narratiivi (Valga juhtum) protseduuriliste puuduste illustreerimiseks, tsiteerides emotsionaalselt laetud lapsevanemate sõnumeid ("inimkatsed on koolis keelatud").
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid on liiga vähe.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud ministeeriumile (määruste kavandamise eest) ja kohalikule omavalitsusele (Valga vallavalitsus) puuduliku ettevalmistuse ja vastutuse vältimise eest. Vastuseis on protseduuriline, rõhutades varajase konsultatsiooni puudumist ning kohaliku omavalitsuse "vingerdamist" vastutusest välja.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab vajadust parema ettevalmistuse ja varasema konsultatsiooni järele tulevikus, mis viitab soovile konstruktiivsema protsessi järele. Praeguses kontekstis keskendutakse aga tekkinud konfliktidele kooli juhtkonna ning õpetajate/lapsevanemate vahel.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõneleja keskendub tugevalt regionaalsele tasandile, kasutades Valga linna ja Valga Põhikooli näidet, et illustreerida riikliku haridusmääruse negatiivseid tagajärgi. Rõhutatakse, kuidas ettevalmistamata muudatused tekitasid Valgas väga suuri pingeid.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid on liiga vähe.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduspoliitika ja koolikorraldus, eriti seoses uute koolinõuete määrusega. Kõneleja toetab lapsevanemate ja õpetajate muresid, eriti algklasside kontekstis, kritiseerides ettevalmistamata muudatusi kui "inimkatseid."
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookuses on ministeeriumi kavandatava koolinõuete määruse kriitika ja selle rakendamise protseduurilised vead. Kõneleja tegutseb protseduurilise oponendina, nõudes varasemat ja põhjalikumat ettevalmistust regulatsioonide rakendamisel.
1 Analüüsitud kõnesid