Istungi profiil: Ester Karuse

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

2025-09-15

Poliitiline positsioon
Kõige olulisem teema on gümnaasiumihariduse kättesaadavuse kriis ja ebavõrdsed võimalused noortele, mida käsitletakse süsteemse probleemina. Poliitiline seisukoht on tugevalt kriitiline riigi suutmatuse suhtes tagada kõigile koolikohti, nõudes kiiret reageerimist ja ettevalmistusi. Fookus on tulemuspõhisel valitsemisel ja noortele õiglaste võimaluste tagamisel, et vältida Eesti tervikuna kaotajaks jäämist.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusvaldkonnas, keskendudes gümnaasiumikohtade puudujäägile ja kutseõppe piirangutele. Kasutatakse demograafilisi andmeid, viidates 2009. ja 2010. aastal sündinud laste arvu erinevusele, et prognoosida vastuvõtukriisi süvenemist. Rõhutatakse vajadust tervikpildi, prognooside ja koostöö järele omavalitsustega.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kiireloomuline ja tõsine, rõhutades noorte ja lapsevanemate teadmatust ning emotsionaalset kurnatust ebatervislikus konkurentsis. Kasutatakse loogilisi argumente riigi kohustuse kohta tagada koolikohustus, kuid toon on kaastundlik ja hoiatav, rõhutades, et probleemiga tuleb tegeleda "kohe".

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster näitab proaktiivsust, kuna arupärimine hariduse kättesaadavuse kohta esitati juba enne kevadistungjärgu lõppu 17. juunil. Praegune tegevus on arupärimise arutelu täiskogu istungil, mille eesmärk on leida lahendused enne järgmist vastuvõtuperioodi.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud riigi ja vastutavate ametkondade suunas, heites ette süsteemset probleemi ja ettevalmistuse puudumist hariduskohtade tagamisel. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, keskendudes riigi suutmatusele täita seadusega pandud koolikohustuse tagamise kohustust.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab tugevalt koostöö vajadust, nõudes riigi, omavalitsuste, koolide ja erakoolide kaasamist lahenduste leidmiseks. Väljendatakse heameelt, kui minister kinnitab läbirääkimisi Tartu linnaga uute kohtade loomiseks, näidates avatust konstruktiivsetele lahendustele.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on laiapõhjaline, käsitledes probleeme nii suurtes keskustes (Tallinn, Harjumaa, Pärnu, Tartu) kui ka maapiirkondades, kus väikeste gümnaasiumide arvu vähendatakse. Eraldi küsitakse lahendusi ja võimalikke eeliseid just Tartu noortele nende koolitee jätkamiseks.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Not enough data

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduse kättesaadavus ja võrdsed võimalused noortele, keda ähvardab ebakindlus ja ebaõiglus. Rõhutatakse, et haridus peab olema vundament võrdsetele võimalustele ning riik peab suutma tagada koolikohustuse täitmise kuni 18. eluaastani.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on järelevalvel, algatades arupärimise haridusministrile. Prioriteet on tagada, et järgmisel aastal ei korduks vastuvõtukriis, nõudes uute gümnaasiumiklasside avamist, olemasolevate koolide võimekuse laiendamist ja kutseõppe realistlikku suunamist.

3 Analüüsitud kõnesid