Istungi profiil: Ester Karuse
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
2025-10-06
Poliitiline positsioon
Kõige silmatorkavam teema on hariduse ebavõrdsus ja kehv haldamine, eriti Valga piirkonnas. Kõneleja võtab tugeva vastuseisu seisukoha madalatele matemaatikaeksamite tulemustele ja kritiseerib teravalt riigi ebavõrdset regionaalpoliitikat (palgatoetuste puudumine Valgas) ning Valga Vallavalitsuse haridusjuhtimist. Poliitiline raamistik on tugevalt tulemuspõhine, rõhutades vajadust garanteerida võrdsed haridustingimused kõigile Eesti lastele. Lõpetuseks tehakse otsene üleskutse Valga elanikele mitte valida praeguseid võimulolijaid.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi põhikooli ja gümnaasiumi hariduskorraldusest, eriti matemaatikaeksamite tulemuste, sisseastumistingimuste ja tasemerühmade osas. Kasutatakse konkreetseid statistilisi andmeid Valga Põhikooli kohta (50/85 ebaõnnestunut) ning viidatakse Valga Gümnaasiumi direktori selgitustele õpiabirühmade ja stressi mõju kohta. Samuti on teadlik kohaliku omavalitsuse ja õpetajate vahelistest töövaidlustest.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on kirglik, tungiv ja teravalt kriitiline, kasutades nii emotsionaalset apelli (ebavõrdsus on jõhkram, Valga on jäetud hätta) kui ka konkreetseid fakte ja tsitaate kohalikelt juhtidelt. Kasutatakse korduvalt retoorilisi küsimusi regionaalse ebavõrdsuse rõhutamiseks ("Miks Valga Martin on vähem oluline kui Kohtla-Järve Sergei?"). Lõpetuseks tehakse otsene poliitiline üleskutse valijatele.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja esitas arupärimise haridus- ja teadusministrile 17. juunil ning tõstatab teema nüüd täiskogu istungil. Mainitakse ka osalemist haridusdebatil Valga Gümnaasiumis eelmisel nädalal. Tegevusmuster näitab süstemaatilist tegelemist kohaliku hariduskriisiga.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Valga Vallavalitsuse vastu, keda süüdistatakse kehvas haridusjuhtimises, õpetajatega kohtus käimises ja hariduselu lammutamises. Vallavalitsuse tegevust kirjeldatakse kui negatiivset tooni loovat ja õpetajate motivatsiooni pärssivat. Samuti kritiseeritakse Haridus- ja Teadusministeeriumi ebavõrdse regionaalse palgatoetuse poliitika pärast, mis jätab Valga hätta.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Not enough data
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on äärmiselt tugevalt regionaalne, keskendudes Valga linnale ja vallale, mida kõneleja peab oma kodulinnaks. Rõhutatakse Valga haridusprobleemide (madalad eksamitulemused, keelebarjäär) tõsidust ja Valga ebavõrdset kohtlemist võrreldes Ida-Virumaa piirkondadega (Narva, Kohtla-Järve) palgatoetuste osas.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Not enough data
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Haridus on dominantne sotsiaalne teema, mida käsitletakse võrdsete võimaluste ja sotsiaalse mobiilsuse tagamise seisukohast. Tõstetakse esile stressi, madala enesehinnangu, koduste olude ja keelebarjääri (kasin riigikeeleoskus) mõju õpitulemustele. Samuti toetatakse koolikohustuse täitmise tagamist kuni 18. eluaastani.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on olemasolevate hariduspoliitikate rakendamise ja tulemuste kontrollimisel arupärimise kaudu. Nõutakse lahendusi järgiaitamise toetamisele gümnaasiumis ning koolikohustuse täitmise tagamisele 18-aastaste noorte seas. Samuti küsitakse ministri seisukohta matemaatikaeksami arvestamise lõpetamise osas.
4 Analüüsitud kõnesid