Istungi profiil: Ester Karuse

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

2025-09-08

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on elutähtsate regionaalsete teenuste kättesaadavuse tagamisel, eriti füüsiliste pangakontorite puudumisel Kagu-Eestis. Kõneleja rõhutab tugevalt, et pangateenus on ühiskondlikult hädavajalik, mitte pelgalt äritegevus. Seisukoht on suunatud riigi aktiivse rolli nõudmisele pankadega dialoogi pidamisel ja suunamisel, et kaitsta eeskätt vanemaealisi.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib spetsiifilist teadmist pangateenuste sulgemise mõjust Kagu-Eestis, tuues välja Valga ja Põlva maakonnad ning konkreetse kilometraaži (ligi 200 km) lähima kontorini Tartus. Rõhutatakse digiteenustele ligipääsmatute vanemaealiste, ettevõtjate ja esmast pangakaarti vajavate inimeste praktilisi vajadusi.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on murelik ja tungiv, rõhutades probleemi praktilist (pikk teekond) ja moraalset külge (petukõnede oht vanemaealistele). Kasutatakse nii loogilisi argumente (panganduse kasuminumbrid versus sotsiaalne roll) kui ka emotsionaalset apelli. Kõne on formaalne ja keskendub vastutuse nõudmisele, küsides konkreetseid vastuseid kolm kuud varem esitatud arupärimisele.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegevusmuster näitab järjepidevust, olles esitanud arupärimise 13. mail ja nõudes kolm kuud hiljem (septembris) vastuseid ministeeriumi tegevusele. Samuti mainis ta varasemat kontakti eelmise ministriga (Piret Hartman) probleemi lahendamise algatamiseks.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud pankadele kui eraettevõtetele, kes sulgevad kontoreid kasumi teenimise eesmärgil, jättes tähelepanuta ühiskondliku vajaduse. Sekundaarselt kritiseeritakse valitsust ja ministeeriumi tegevusetuse eest, kuna lubatud kohtumised pangaliiduga ei ole kolme kuu jooksul toimunud.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja näitas koostöövalmidust, võttes ühendust eelmise sotsiaaldemokraadist ministriga (Piret Hartman) probleemi lahendamiseks. Praegust ministrit kutsutakse üles viima sõnum pangaliiduni, rõhutades riigi suunamise ja kaasaaitamise vajadust.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt regionaalne, keskendudes Kagu-Eestile, eriti Valga ja Põlva maakondadele, kus puuduvad füüsilised pangakontorid. Probleemi illustreeritakse Valga elanike (12 000 – 15 000) ja lähima kontori (Tartu, 200 km) kaugusega.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja on kriitiline pankade kasumikesksuse suhtes, leides, et elutähtsa teenuse pakkumine peab ületama pelgalt äritegevuse eesmärgid. Ta toetab riigi suunavat rolli, et tagada teenuse kättesaadavus, hoolimata pankade eraettevõtte staatusest.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne mure on vanemaealiste kaitse, kellel puudub ligipääs digiteenustele ning kes on füüsiliste kontorite puudumisel haavatavad petukõnede ja finantspettuste suhtes. See on esitatud nii praktilise kui ka moraalse probleemina, rõhutades, et igal inimesel ei pea olema nutitelefoni või arvutit.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on järelevalvel ja täitevvõimu tegevuse kontrollimisel arupärimise kaudu. Kõneleja ei arva, et seadusandlusega saab hetkel pankasid sundida, kuid rõhutab riigi rolli küsimise, suunamise ja kaasaaitamise osas.

4 Analüüsitud kõnesid