Päevakorra profiil: Ester Karuse

Haridus- ja teadusministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

2025-05-15

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline Haridus- ja Teadusministeeriumi tegevuse suhtes uue koolinõuete määruse ettevalmistamisel. Rõhk on tulemuspõhisel kriitikal, mis keskendub protseduurilistele puudujääkidele, nõudes oluliste teemade puhul varasemat läbirääkimiste alustamist. Kõneleja vastandub ministeeriumi tegevusele, mis tekitas kohalikul tasandil suuri pingeid ja vastasseisu.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusvaldkonnas, eriti koolide regulatiivsete muudatuste ja nende praktilise rakendamise osas. Ta toob esile konkreetsed detailid Valga Põhikooli katseperioodi (pikemad tunnid, hilisem algus) ja sellega seotud huvigruppide (õpetajad, lapsevanemad, vallavalitsus) vastasseisu kohta. Ekspertiis on suunatud protsessijuhtimise ja sidusrühmade kaasamise ebaõnnestumiste analüüsimisele.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline ja küsitlev, kasutades konkreetset juhtumianalüüsi (Valga) laiemate süsteemsete vigade illustreerimiseks. Kasutatakse formaalset ja loogilist keelt, keskendudes protseduurilisele ebaõnnestumisele ja ettevalmistamatusele. Lapsevanemate tsitaadi ("inimkatsed on koolis keelatud") kasutamine lisab olukorra tõsiduse rõhutamiseks dramaatilist elementi.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid ebapiisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud Haridus- ja Teadusministeeriumi vastu seoses määruse ettevalmistusprotseduuridega, nõudes varasemat läbirääkimiste alustamist. Kriitika on suunatud ka Valga vallavalitsuse vastu, kes püüdis vastutusest kõrvale hoiduda ja viitas vastuoludele ministeeriumis. Vastuseis on protseduuriline ja poliitiline, rõhutades ettevalmistamatuse tagajärgi.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid ebapiisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõneleja keskendub tugevalt regionaalsetele probleemidele, kasutades Valga Põhikooli ja Valga vallavalitsuse juhtumit näitena ministeeriumi regulatsioonide negatiivsest mõjust kohalikul tasandil. Rõhutatakse, et uued määrused tekitasid Valgas väga suuri pingeid.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid ebapiisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Põhiline sotsiaalne teema on hariduspoliitika ja selle mõju kohalikele kogukondadele, eriti õpetajatele ja algklasside laste vanematele. Kõneleja kaitseb lapsevanemate ja õpetajate huve, kes sattusid kooli juhtkonna ja ministeeriumi vahelise ettevalmistamata katseperioodi ohvriks.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookuses on Haridus- ja Teadusministeeriumi kavandatava määruse (koolinõuete uus määrus) rakendamise protseduurilised puudujäägid. Kõneleja tegutseb kriitikuna, kes nõuab regulatsioonide jõustamisel varasemat ja paremat ettevalmistust ning läbirääkimisi.

1 Analüüsitud kõnesid