Päevakorra profiil: Jaanus Karilaid
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest
2024-09-17
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevalt õigusriigi kvaliteedile, õigusselgusele ja põhiseaduslikule kooskõlale, kritiseerides teravalt seaduste ebaselgust ja sagedast põhiseadusega vastuolu. Esineja võtab tugeva eetilise seisukoha, taunides valimiskampaanias valetamise tunnistamist kui põhiseaduse vaimuga vastuolus olevat tegevust, mis moonutab parlamendi koosseisu. Fookus on suunatud institutsionaalsele ja eetilisele jõudlusele ning nõutakse parlamendi võimekuse tõstmist.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja demonstreerib sügavat asjatundlikkust õigusloome protsesside, põhiseadusliku järelevalve ja õigusselguse küsimustes, kasutades spetsiifilist terminoloogiat (nt "normi adressaadid," "põhiseaduslikkuse järelevalve kolleegium"). Ta rõhutab vajadust tugevdada eelnõude põhiseadusega kooskõla kontrolli ministeeriumides ning analüüsib Riigikogu Kantselei aparaadi võimekuse probleeme.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline ja tungiv, kombineerides juriidilist analüüsi (õigusselguse probleem) teravate poliitiliste süüdistustega (valetamine, mandaatide näppamine). Kasutatakse emotsionaalselt laetud ja kujundlikku keelt (nt "kurjakuulutav ähvardus," "seadusteveski," "kaootiline maksufestival"). Esineja toetub loogilistele argumentidele seadusloome protseduuriliste vigade osas, kuid kasutab poliitiliste vastaste kritiseerimisel tugevaid eetilisi apelle.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esineja viitab pikaajalisele tegevusele, olles aastaid osutanud parlamendi võimekuse ja rahastamise probleemile, mis viitab järjepidevale teemakäsitlusele. Kõne on antud ametlikul Riigikogu istungil Õiguskantsleri ülevaate arutelu raames.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud peaministri erakonna juhi ebaeetilisele käitumisele (valetamistunnistus) ja selle tagajärgedele parlamendi legitiimsusele, mida peetakse põhiseadusega vastuolus olevaks. Tugev kriitika on suunatud ka varasemale erakonnale vastutustundetu maksupoliitika (tulumaksu alandamine, elutähtsate valdkondade alarahastamine) ning kaootilise maksufestivali eest. Kriitika on nii eetilist kui ka poliitika- ja protseduurilist laadi.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Esineja viitab koostööle "mõnede kolleegidega" seoses parlamendi võimekuse ja rahastamise probleemiga, mis näitab valikulist koostööd konkreetsete teemade lahendamisel. Puuduvad viited laiapõhjalisele erakondadeülesele kompromissivalmidusele õigusloome kvaliteedi või poliitilise eetika küsimustes.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on eranditult riiklik ja institutsionaalne, keskendudes Riigikogu, Vabariigi Valitsuse, ministeeriumide ja põhiseaduslike institutsioonide töö kvaliteedile ja rahastamisele.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on kriitilised vastutustundetu maksupoliitika suhtes, mis viib sadade miljonite kaotuseni riigikassast ja elutähtsate valdkondade alarahastamiseni. Esineja vastandub hoogsale tulumaksu alandamisele ja kaootilisele maksufestivalile. Ta pooldab põhiseaduslike institutsioonide ja ekspertide töökindlat rahastamist, vastandades seda poliitikute palgatõusule.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ei ole piisavalt andmeid.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on õigusloome kvaliteedi parandamisel, nõudes ministeeriumides põhiseadusliku kooskõla kontrolli mehhanismi tugevdamist. Samuti on prioriteet Riigikogu Kantselei rahastamise ja võimekuse tõstmine, et parandada parlamendi suutlikkust valitsuse esitatud eelnõusid analüüsida ja tasakaalustada.
2 Analüüsitud kõnesid