Päevakorra profiil: Jaanus Karilaid
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 UA) teine lugemine
2024-07-29
XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk
Poliitiline positsioon
Kõige silmapaistvam teema on mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu, millele kõneleja on tugevalt vastu. Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline valitsuse maksupoliitika suhtes, mida kirjeldatakse kui "poliitilist kaost" ja pikaajalise ebaprofessionaalsuse tulemust. Seisukoht on tugevalt esitlus- ja väärtuspõhine, rõhutades valitsuse "parteilist ülbust" ja enesekriitikavõime puudumist. Eesmärk on vältida maksude kaskaadi, mis süvendab majanduslangust.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust maksu- ja eelarvepoliitika valdkonnas, viidates konkreetsetele ajaloolistele maksupoliitilistele otsustele (tulumaksu tõmblemine, maksuküüru kaotamise hind) ja rahalistele näitajatele (500 miljonit, üle 200 miljoni). Samuti rõhutatakse vajadust võrdleva analüüsi järele (teedevõrgu olukord Balti riikides ja Soomes) majanduspoliitika nurgakivi kontekstis. Ekspertiis keskendub valitsuse fiskaalse ebaõnnestumise süstematiseerimisele ja analüüsimisele.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja retooriline stiil on väga võitluslik, kriitiline ja süüdistav, kasutades tugevaid emotsionaalseid laenguga termineid nagu "poliitiline kaos", "tõmblemine" ja "parteiline ülbus". Apellatsioonid on suunatud eelkõige valitsuse moraalile ja kompetentsile, väites, et valitsus on ükskõikne ja mänguline. Kuigi kriitika toetuseks tuuakse esile ka konkreetseid rahalisi näitajaid, domineerib poliitiline ja moraalne hukkamõist.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osales aktiivselt antud istungil, pidades ühe sisulise kõne mootorsõidukimaksu eelnõu teisel lugemisel. Lisaks tegi kõneleja kaks lühikest protseduurilist märkust hääletamise taotlemiseks. See näitab aktiivset osalemist konkreetse seaduseelnõu arutelul.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on Reformierakond, keda peetakse otseselt vastutavaks majanduslanguse, maksukaose ja riigikassa raha väljaviimise eest. Kriitika on intensiivne, süüdistades erakonda pikaajalises tõmblemises ja "parteilises ülbuses". Samuti kritiseeritakse Sotsiaaldemokraate traditsiooniliste sotsiaalsete põhimõtete reetmise eest ja Eesti 200 Reformierakonna poliitika ausa elluviimise eest. Kompromissivalmidus puudub, kuna eelnõu vastu hääletatakse.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöö kohta puuduvad otsesed andmed, kuid kõneleja väljendab nõustumist eelkõnelejaga valitsuse suhtumise osas parlamendi debatti. Puudub igasugune viide kompromissivalmidusele, erakondadeülesele koostööle või eelnõude kaasalgatamisele.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklikel majandus- ja maksuküsimustel, mis mõjutavad kogu riiki. Regionaalne fookus väljendub võrdlevas analüüsis teede olukorra kohta Lätis, Leedus ja Soomes, rõhutades Eesti teede kui majanduspoliitika nurgakivi olukorda.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja on tugevalt vastu maksude kaskaadile ja automaksule, eriti majanduslanguse ajal, kuna see pitsitab inimesi ja suretab majandust. Rõhutatakse vajadust raha järele toetusteks, teenusteks ja investeeringuteks, kritiseerides valitsuse halba eelarvepoliitikat ja raha riigikassast väljaviimist. Sotsiaaldemokraatide maksupoliitikat kritiseeritakse selle eest, et see võtab vähem jõukatelt ja säästab rikkamaid, mis on vastuolus traditsioonilise jaotuspõhimõttega.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalküsimusi käsitletakse ainult fiskaalpoliitika kontekstis, kritiseerides valitsuse uut arusaama, et peretoetused on mõeldud automaksu tasumiseks. See on esitatud näitena valitsuse poliitika absurdusest ja inimeste pitsitamisest. Muud sotsiaalvaldkonnad andmetes puuduvad.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu vastustamisel (364 UA). Kõneleja on eelnõu tugev vastane, hääletades selle vastu ja kritiseerides selle negatiivset mõju majandusele ja inimeste toimetulekule.
3 Analüüsitud kõnesid