Istungi profiil: Madis Kallas

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

2025-10-06

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on haridusvaldkonnal, eriti õpetajate kvalifikatsioonil, palgal ja õigustel. Esineja toetab tugevalt riigi suuremat panust lasteaiaõpetajate palgafondi ja rõhutab vajadust eristada kvalifitseeritud ja kvalifitseerimata õpetajaid. Samuti nõutakse tungivalt õpetajate õiguste suurendamist koolitegevuses, et väärtustada õpetajakutset. Seisukohad on valdavalt poliitika- ja väärtuspõhised.

5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja näitab sügavat teadmist haridussüsteemi regionaalsetest aspektidest, õpetajate kvalifitseerimise ja eksamitulemuste seostest ning kohalike omavalitsuste rahastamise mehhanismidest. Ta on teadlik ministeeriumidevahelistest pingutustest (HTM ja Regionaal- ja Põllumajandusministeerium) kohaliku toidu eelistamisel hangetes. Kasutatakse spetsiifilisi näiteid ja analüüsivajaduse rõhutamist (Valga matemaatika tulemused, Saaremaa gümnaasiumivõrk).

5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne ja lugupidav, pöördudes korduvalt ministri ja istungi juhataja poole. Kasutatakse loogilisi argumente ja konkreetseid näiteid regionaalsetest probleemidest, et toetada poliitilisi nõudmisi. Kuigi minister saab kiita palgateema eest seismise eest, on toon muutub tungivaks, kui käsitletakse õpetajate õiguste vähenemist ja kvalifitseerimata õpetajate normaliseerimist.

5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esineja osaleb arupärimise arutelul, mille sotsiaaldemokraadid esitasid neli kuud tagasi, mis viitab pikaajalisele teemaarendusele. Mainitakse hiljutisi kohtumisi Eesti õpetajatega ja arutelu kultuurikomisjonis, mis näitab aktiivset tööd haridusteemadega nii Riigikogus kui ka väljaspool. Kõned peeti vahetult pärast õpetajate päeva.

5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest kriitikat konkreetsete poliitiliste vastaste suunas ei esitata. Kriitika on suunatud süsteemsetele probleemidele, nagu õpetajate õiguste vähenemine lapsevanemate ja laste õiguste ees ning olukorra normaliseerimine, kus kvalifitseerimata õpetajate hulk kasvab. Ministrit kiidetakse õpetajate palkade eest seismise eest.

5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Esineja on koostööaldis, nõudes ühiseid jõupingutusi Haridus- ja Teadusministeeriumi ning Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi vahel kohaliku toidu eelistamisel koolihangetes. Samuti rõhutatakse vajadust kaasata teisi ministeeriume õpetajate õiguste parandamiseks ja eelarvevahendite paremaks suunamiseks, viidates avatusele ministeeriumideülesele lahenduste leidmisele.

5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev regionaalne fookus, rõhutades hariduse kättesaadavust ja kvaliteeti maapiirkondades. Konkreetselt tuuakse näidetena esile Valga maakonna eksamitulemused ja Saaremaa gümnaasiumivõrgu kriisi vältimine (Orissaare ja Kuressaare Täiskasvanute Gümnaasium). Samuti rõhutatakse kohalike omavalitsuste ja riigi rollide selget paika panemist.

5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslik vaade keskendub riigi eelarvevahendite suunamisele haridusse ja kohalike omavalitsuste rahastamise stabiilsusele. Toetatakse lasteaiaõpetajate palkade toetusfondi suurendamist vähemalt 50% ulatuses, et vältida iga-aastast vaidlust. Lisaks propageeritakse kohalike toidutootjate eelistamist koolide hangetes, mis toetab kohalikku majandust.

5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus, rõhutades võrdset juurdepääsu gümnaasiumiharidusele ja õpetajakutse väärtustamist. Tugev seisukoht on õpetajate õiguste kaitsmise ja nende autoriteedi taastamise poolt koolikeskkonnas, sealhulgas õigus mobiiltelefon ära võtta või laps klassist välja saata. Rõhutatakse, et ei tohi normaliseerida olukorda, kus kvalifitseerimata õpetajate hulk kasvab.

5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud õpetajate õigusi puudutavate regulatsioonide muutmisele ja eelarve kokkulepete saavutamisele, eriti lasteaiaõpetajate palkade osas. Esineja nõuab ministeeriumilt täiendavaid analüüse (nt Valga ja Saaremaa koolide kohta) ning poliitiliste kokkulepete sõlmimist KOV-idega rahastamise osas.

5 Analüüsitud kõnesid