Päevakorra profiil: Madis Kallas
Arupärimine põhikooli lõpueksamite ja gümnaasiumis õpingute jätkamise korralduse kohta (nr 801)
2025-10-07
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub haridussüsteemi korraldusele ja ligipääsetavusele, eriti gümnaasiumikohtade kättesaadavusele kodulähedal. Esitatakse jõuline, ent küsimuse vormis esitatud seisukoht, mis nõuab analüüsi regionaalsete koolide (nagu Saaremaal) olulisuse kohta kriiside vältimisel. Fookus on tulemuspõhisel juhtimisel ja hariduse regionaalsete erinevuste kaardistamisel.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles teadmisi regionaalsest hariduskorraldusest, viidates protsentidele, mis näitavad kodulähedase hariduse saajate hulka kohalikes omavalitsustes. Erialane pädevus väljendub konkreetsete koolide (Orissaare Gümnaasium, Kuressaare Täiskasvanute Gümnaasium) ja nende rolli analüüsimise nõudmises kriisiolukorra lahendamisel.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne ja analüütiline, esitades küsimusi ministrile arupärimise raames. Kasutatakse loogilist lähenemist, rõhutades vajadust täiendavate analüüside järele, et hinnata olemasolevate lahenduste väärtust ja vältida potentsiaalset kriisi. Toon on uuriv ja asjalik.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt parlamendi järelevalveprotsessis (arupärimine) ja näitab üles põhjalikku eeltööd. Tegevusmuster hõlmab eelnevat lugemist ja andmete kogumist ("Ma lugesin täna päris põhjalikult ja pikalt") enne küsimuste esitamist.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsene vastasseis puudub, kuid kõneleja esitab valitsuse ministrile kriitilisi küsimusi hariduskorralduse tulemuste kohta. Kriitika on poliitika- ja andmepõhine, nõudes analüüsi, mis kinnitaks teatud koolide olulisust süsteemi toimimisel.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Not enough data
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on väga tugev, keskendudes kohalike omavalitsuste ja kodulähedaste gümnaasiumide temaatikale. Eriti rõhutatakse Saaremaa olukorda, tuues esile Orissaare ja Kuressaare koole kui kriisiolukorra päästjaid.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Not enough data
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduse kättesaadavus ja võrdsus, tagades noortele võimaluse omandada gümnaasiumiharidus kodulähedal. Rõhutatakse, et regionaalsete koolide olemasolu on sotsiaalse kriisi vältimisel kriitilise tähtsusega.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud hariduskorralduse järelevalvele ja analüüsile, mitte uute seaduste algatamisele. Prioriteet on olemasolevate lahenduste (nt regionaalsed gümnaasiumid) mõju hindamine ja nende vajalikkuse tõestamine.
1 Analüüsitud kõnesid