Päevakorra profiil: Madis Kallas
Istungi rakendamine
2025-09-04
XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on haridusliku ja regionaalse ebavõrdsuse vähendamisel, rõhutades vajadust tagada õpetajatele ja lasteaiaõpetajatele õiglane töötasu, mis on seotud riigi keskmisega. Esineja toetab tugevalt riiklikke meetmeid (nt täiendav koefitsient, toetused kohalikele omavalitsustele) ebavõrdsuse leevendamiseks. Seisukohad on tugevalt poliitikapõhised, keskendudes konkreetsete toetusmehhanismide ja eelarveplaneerimise puudujääkide parandamisele.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja näitab sügavat asjatundlikkust hariduspoliitika ja töötasu reguleerimise valdkonnas, kasutades spetsiifilisi termineid nagu palga alammäär, koefitsient ja riigi toetuse mehhanismid kohalikele omavalitsustele. Eriti detailne on teadmine õpetajate palgaerinevuste põhjustest (koolide suurus, regionaalsed otsused) ning oskus viidata konkreetsetele palganumbritele ja kordajatele (nt 1,2-kordne keskmine palk, 1970 eurot alampalk).
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne ja lugupidav, kasutades standardseid pöördumisi Riigikogu ees. Toon on analüütiline ja murelik, eriti haridusliku ebavõrdsuse teemal, kuid esitlus on pigem loogiline ja protseduuriline (arupärimiste esitamine konkreetsete küsimustega). Kolmandas kõnes näidatakse üles pragmaatilisust, märkides, et arupärimine on "mõnevõrra ennatlik" ja valmisolekut see tagasi võtta, kui vastused on rahuldavad.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esineja tegevusmuster hõlmab arupärimiste esitamist Riigikogus, mis toimus kolmel korral nelja kuu jooksul (juuni ja september 2025). Tegevus on keskendunud järjepidevalt haridus- ja regionaalpoliitika teemadele, mis viitab süstemaatilisele järelevalvele valitsuse tegevuse üle.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuse ministeeriumidele (Haridus- ja Teadusministeerium, Regionaal- ja Põllumajandusministeerium), keskendudes poliitilistele puudujääkidele haridusliku ebavõrdsuse ja palgatoetuste tagamisel. Kriitika on poliitikapõhine ja intensiivsus mõõdukas, nõudes vastuseid ja ülevaadet olemasolevate meetmete mõju kohta.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Esineja tegutseb koostöös oma erakonna kolleegidega, andes arupärimisi üle kuue või seitsme Sotsiaaldemokraatliku Erakonna liikme nimel. On näha valmisolekut protseduuriliseks kompromissiks, lubades arupärimise tagasi võtta, kui minister annab rahuldava vastuse lasteaiaõpetajate palgatoetuste kohta.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on väga tugev, keskendudes haridusliku ebavõrdsuse leevendamisele hajaasustusega piirkondades ja tõmbekeskustest kaugemal. Eraldi rõhutatakse väikeste maakoolide elujõulisust ning Harjumaa ja Ida-Virumaa erisusi palgatasemetes, viidates vajadusele regionaalsete erimeetmete järele.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad rõhutavad tööjõu (õpetajate) õiglast tasustamist ja toetavad riiklikku sekkumist palga alammäärade tõstmise ning kohalikele omavalitsustele suunatud täiendavate toetuste kaudu. See viitab eelistusele sotsiaalsele õiglusele ja riiklikule rahastamisele avalikus sektoris.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduslik ebavõrdsus ja hariduse kättesaadavus, mida käsitletakse regionaalsete erinevuste ja õpetajate töötasude kaudu. Esineja rõhutab vajadust tagada kvaliteetne haridus ka väikestes maakoolides ja regionaalsetes kolledžites ning võidelda palgaerinevuste vastu haridussüsteemis.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud parlamentaarsele järelevalvele, algatades arupärimisi ministritele. Prioriteediks on olemasolevate meetmete (nt kuueklassiliste maakoolide meede) analüüsi nõudmine ja riigieelarve (2026) täpsustamine lasteaiaõpetajate palgatoetuste osas, tegutsedes seega järelevalve algatajana.
3 Analüüsitud kõnesid