Istungi profiil: Raimond Kaljulaid

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

2025-09-09

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevalt riigikaitse valdkonna juhtimisvigadele ja finantsvastutusele, eriti seoses varude arvestuse ja ettemaksetega. Kõneleja kritiseerib teravalt valitsuse (Reformierakond, Eesti 200) katseid esitleda kaitsekulude tõstmist oma saavutusena, rõhutades, et see oli eelmise Riigikogu initsiatiiv. Positsioon on tulemuspõhine ja nõuab poliitilist vastutust, soovitades ministril tagasi astuda. Samuti rõhutatakse vajadust tugevdada kontrolli kaitsevaldkonna rahakasutuse üle.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab sügavat asjatundlikkust riigikaitse finantsjuhtimise ja hangete vallas, viidates Riigikontrolli auditi detailidele, nagu varade arvelevõtmise viivitus ja inventuuride ebakorrektsus. Ta tunneb hästi kaitsekulude tõstmise poliitilist ajalugu ja seoseid NATO uute kaitseplaanidega ning kasutab spetsiifilisi termineid nagu "ettemaksed" ja "väevõime eesmärgid". Samuti käsitletakse Eesti kaitsetööstuse arendamise probleeme ja kaotatud ärivõimalusi.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline, analüütiline ja kohati irooniline, eriti ministri väidetava veendumuse (120-protsendiline) naeruvääristamisel. Kõneleja kasutab loogilisi argumente, sidudes arvestusvead reaalsete finantskuludega (laenuraha ja intressid). Ta kritiseerib "silotornide" formaati, kus täitevvõim lahkub saalist, ning kutsub kolleege üles asjade vastu huvi tundma.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osales täiskogu istungi arutelul, paludes lisaaega ja vabandades aja ületamise eest. Ta viitab osalemisele hiljutisel riigikaitsekomisjoni istungil, kus arutati Riigikontrolli aruannet.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on valitsuskoalitsioon (Reformierakond ja Eesti 200) ning Kaitseminister Hanno Pevkur, kelle tagasiastumist nõutakse, et taastada usaldus kaitsevaldkonna vastu. Kriitika on suunatud nii protseduurilistele puudujääkidele (ministri lahkumine saalist) kui ka sisulisele finantsjuhtimisele ja poliitilisele survele. Samuti kritiseeritakse varasemaid Reformierakonna poliitikuid (Jürgen Ligi) 5% kaitsekulude eesmärgi vastustamise eest.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja mainib üldiselt head koostööd Hanno Pevkuriga Riigikaitsekomisjonis, kuid rõhutab, et järelevalve puudujäägid on olnud komisjonipoolsed. Ta propageerib erakondadeülest koostööd, tehes ettepaneku moodustada laiapõhjaline uurimiskomisjon kaitsevaldkonna rahakasutuse kontrollimiseks.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul ja rahvusvahelisel tasandil, käsitledes Eesti riigikaitset, NATO kohustusi ja koostööd julgeolekupartneritega (nt Ameerika Ühendriigid). Regionaalne fookus puudub.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated keskenduvad riigikaitse rahakasutuse rangemale kontrollile ja fiskaaldistsipliinile. Kõneleja rõhutab, et ebakorrektsed ettemaksed ja arvestusvead tekitavad riigile reaalseid kulusid laenamise ja intresside näol, kuna Eesti eelarve on suures miinuses. Toetatakse kaitsetööstuse arendamist, kuid kritiseeritakse riigi aeglust ja kaotatud ärivõimalusi selles valdkonnas.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid ei ole piisavalt.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Riigikogu uurimiskomisjoni moodustamise ettepanekul, mille eesmärk on selgitada välja kaitsevaldkonna probleemide ulatus ja põhjused. Komisjon peaks tegema ettepanekuid, kuidas valitsus saaks tugevdada kontrolli kaitsevaldkonna rahakasutuse üle.

4 Analüüsitud kõnesid