Istungi profiil: Raimond Kaljulaid

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

2024-11-13

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugev toetus valitsuse algatatud eelnõule, mille eesmärk on Eesti kaitsetööstuse arendamine ja rahvusvahelise konkurentsivõime suurendamine. Kõneleja rõhutab, et tegemist on majanduskasvu soodustava "tulueelnõuga", mitte kulutusi tekitava eelnõuga. Seisukoht on poliitika- ja tulemuspõhine, sidudes tööstuse arendamise eelarveprobleemide lahendamisega.

5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles põhjalikke teadmisi Riigikogu menetlusprotsessidest ja Riigikaitsekomisjoni tööst, tuues välja istungite kuupäevad ja kaasatud osapooled. Ekspertiis on keskendunud kaitsetööstuse arendamisele, regulatsiooni vähendamisele ning seaduseelnõu eesmärgi ja pädevuse kitsale määratlemisele. Ta kasutab täpset juriidilist keelt (nt "juhtivkomisjon", "relvaseaduse valdkonna komisjoniks on üldjuhul õiguskomisjon").

5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on esmalt formaalne ja menetluslik, keskendudes detailsele aruandlusele komisjoni tööst, sealhulgas muudatusettepanekute põhjendatud tagasilükkamisele. Poliitilises sõnavõtus muutub toon kriitiliseks ja veidi sarkastiliseks, heites opositsioonile ette vähest panust majanduse arendamisse ja keskendumist ebaolulistele detailidele (relvakapp vs öökapp). Kasutatakse loogilisi apelle, rõhutades regulatsiooni vähendamise majanduslikku kasu.

5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on olnud väga aktiivne juhtivkomisjoni töös, viidates viiele Riigikaitsekomisjoni istungile (8. oktoobrist 11. novembrini) ja kaitsetööstuse ettevõtete külastamisele. See muster näitab intensiivset keskendumist konkreetse eelnõu põhjalikule menetlemisele ja sidusrühmade kaasamisele.

5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Opositsioonina kritiseeritakse Isamaa Erakonda ja Urmas Reinsalut, heites neile ette ebaolulise muudatusettepaneku esitamist, mis ei puudutanud kaitsetööstuse arendamise keskset eesmärki. Kriitika on suunatud panuse vähesusele ja prioriteetide valele seadmisele, kutsudes Reinsalu üles rakendama oma poliitikuomadusi majanduse hüvanguks.

5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on nähtavalt konsensuslik juhtivkomisjoni sees, kus otsused tehti konsensuslikult, ning tihe ministeeriumite ja tööstusliitudega. Märgitud on Kaitseministeeriumi ja Siseministeeriumi ametnike ning Eesti Kaitse- ja Kosmosetööstuse Liidu esindajate kaasamist aruteludesse.

5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on suunatud Eesti kodumaise kaitsetööstuse arendamisele ja selle rahvusvahelise konkurentsivõime parandamisele. Konkreetne piirkondlik rõhuasetus puudub, kuigi mainitakse kaitsetööstuse ettevõtete külastamist.

5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab majanduskasvu saavutamist regulatsiooni vähendamise kaudu, et tagada Eesti kaitsetööstuse rahvusvaheline konkurentsivõime ja pakkuda tooteid madalama hinnaga. Näeb tööstuse arendamist tulueelnõuna, mis aitab vähendada eelarveprobleeme, kärpimise vajadust ja maksude tõstmise vajadust.

5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalprobleemidest käsitletakse kaudselt relvaseaduse küsimusi, kuna lükati tagasi füüsilise isiku tulirelvade omamist puudutav muudatusettepanek. Kõneleja seisukoht on, et see teema ei kuulu antud eelnõu eesmärkide hulka ja peaks olema õiguskomisjoni pädevuses, eelistades seadusandlikku piiritlust.

5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Vabariigi Valitsuse algatatud eelnõul, mis puudutab Eesti kodumaise kaitsetööstuse arendamist ja regulatsiooni vähendamist. Kõneleja on juhtivkomisjoni esindajana eelnõu tugev toetaja ja menetleja, tehes ettepaneku teine lugemine konsensuslikult lõpetada.

5 Analüüsitud kõnesid