Istungi profiil: Raimond Kaljulaid

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

2024-09-11

Poliitiline positsioon
Poliitiline põhiseisukoht on tugev ja kiireloomuline vajadus tõsta kaitsekulutused püsivalt 4–5% SKP-st, viidates Venemaa Föderatsiooni kasvavale ohule ja agressiivsele ideoloogiale. See seisukoht on tugevalt väärtus- ja poliitikapõhine, rõhutades, et olukord nõuab pikaajalist ja ulatuslikku panust riigikaitsesse. Kõneleja rõhutab ka sotsiaalse õigluse põhimõtet kaitsekulude katteallikate leidmisel.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab autoriteeti riigikaitse ja julgeolekupoliitika valdkonnas, kasutades konkreetseid andmeid NATO riikide kaitsekulutuste (2%, 4–5% SKP-st) ja Venemaa kulutuste kohta. Ta on kursis Venemaa ideoloogiliste kontseptsioonidega ("Püha Venemaa", "vaimse Venemaa piirid") ning tunneb hästi Riigikogu ja Kaitseministeeriumi vahelisi institutsionaalseid koostööprotseduure. Ta suudab siduda globaalseid trende (USA fookus Hiinale) Eesti siseriikliku kaitseplaneerimisega.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on tõsine, tungiv ja analüütiline, keskendudes loogilistele argumentidele ja geopoliitilisele ohuanalüüsile. Kasutatakse formaalset keelt ja ajaloolisi võrdlusi (külma sõja aegsed kulutused), et rõhutada olukorra tõsidust. Kõneleja esitab oma seisukohad struktureeritult, liikudes kaitsekulutustelt geopoliitilisele ohule, rahastamisele ja lõpetades institutsionaalse kriitikaga.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõne peeti täiskogu istungil, kus kõneleja palus lisaaega põhjalikuks ettekandeks, mis viitab ettevalmistatud ja detailsele sekkumisele. Ta viitab hiljutistele sündmuste jälgimisele (patriarh Kirilli avaldused) ja osalemisele erakonna juhatuse koosolekul, kus arutati kaitsekulude ja moonavarude küsimust.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastuseis on suunatud Venemaa Föderatsiooni režiimi ja selle agressiivse ideoloogia vastu, mida peetakse otseseks ohuks Eestile, liikudes retoorikast hübriidrünnakute ja terrorismini. Kriitikat jagub ka Riigikogu siseste protseduuride aadressil, eriti välis- ja julgeolekupoliitika kooskõlastamise puudulikkuse osas Hiina-visiidi näitel. Ta kritiseerib kaudselt opositsiooni varasemat tegevust, mis piirdus vaid nõudmistega, mitte lahenduste pakkumisega.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja kiidab opositsiooni (Isamaa esimees Urmas Reinsalu) lahenduste pakkumise eest, näidates valmisolekut sisuliseks aruteluks katteallikate üle. Ta rõhutab, et isiklik koostöö kaitseministriga on "väga hea," kuid institutsioonide vaheline koostöö Riigikogu riigikaitsekomisjoni ja Kaitseministeeriumi vahel vajab paremat sünkroniseerimist.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt rahvusvahelistel ja riiklikel julgeolekuküsimustel, eriti NATO, USA ja Hiina rollil. Ta rõhutab Venemaa Föderatsiooni relvajõudude tugevdamist Baltikumi ja Soome suunal ning käsitleb Eestit osana Venemaa ideoloogilisest ohust. Kohalikke või piirkondlikke teemasid kõnes ei käsitleta.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab riigikaitsekulutuste massiivset suurendamist 4–5% SKP-st, mis nõuab suurt fiskaalset pingutust. Ta rõhutab, et rahastamine peab toimuma sotsiaalselt õiglaselt, eelistades, et sellesse panustaksid enam kõige jõukamad Eesti inimesed. Ta vastustab kulude katmist ühiskonna väiksema sissetulekuga elanike ja keskklassi arvelt.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ei käsitleta otseselt traditsioonilisi sotsiaalküsimusi. Ainus sotsiaalne mõõde on majandusliku õigluse ja koormuse jaotamise põhimõtte rõhutamine kaitsekulude rahastamisel, nõudes, et riigikaitse suurendamise koorem ei langeks madalama sissetulekuga elanikele.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on riigikaitsekulutuste püsival suurendamisel ja selle rahastamise õiglase lahenduse leidmisel. Ta kritiseerib Riigikogu siseseid protseduure, nõudes paremat sünkroniseerimist ja kooskõlastamist välis- ja julgeolekupoliitikas, et oluline info jõuaks Riigikokku kiiremini ja debatt toimuks enne otsuste kooskõlastamist.

2 Analüüsitud kõnesid