Istungi profiil: Raimond Kaljulaid
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-06-12
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevale toetusele tasakaalustatud liikluskorraldusele, mis tagab kõigi liiklejate (sh jalakäijate, ratturite ja autojuhtide) ohutuse ja mugavuse. Positsioon on väärtuspõhine, rõhutades sotsiaaldemokraatlikku põhimõtet mõelda kõigi peale ja vältida liiklejate vastandamist. Samuti kritiseeritakse teravalt varasemaid valitsusi inimeste ebaväärika kohtlemise eest kooselupartnerluse küsimuses. Poliitiline raamistik on suunatud poliitika ja väärtuste ühendamisele, rõhutades seaduste ajakohastamise vajadust tehnoloogia arengu valguses.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust liiklusseaduse ja transpordikorralduse valdkonnas, käsitledes detailselt kergliikurite regulatsiooni, e-kaubanduse mõju liiklusele ja jalgratturite ohutuse tagamist (nt 1,5-meetrine külgvahe). Ta rõhutab, et seadusandlus peab käima ajaga kaasas ning toob esile tulevikusuunad, nagu sõidukite autonoomsuse suurenemine pakiveos. Samuti on tal teadmisi kooselupartnerluse seaduse ajaloolisest menetlusest ja sellega seotud vaidlustest.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on valdavalt formaalne, analüütiline ja põhimõtteid rõhutav, keskendudes tasakaalustatud lahenduste leidmisele. Kõneleja kasutab nii isiklikku tunnustust (õnnitledes aseesimeest silmapaistva tulemuse eest) kui ka tugevat moraalset kriitikat varasema valitsuse tegevuse suhtes, nimetades seda "häbiväärseks" ja "ebaväärikaks". Argumentatsioon on loogikapõhine, rõhutades, et enamik inimesi on liikluses erinevates rollides.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osales täiskogu istungil, esitades lisaaja palve ja pidades sisuka kõne liiklusseaduse muudatuste teemal. Ta viitas äsja toimunud Euroopa Parlamendi valimistele ja varasemale seadusandlikule menetlusele (kooselupartnerlus), näidates aktiivsust nii päevakajalistes kui ka ajaloolistes teemades.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud teatud ettevõtluskultuuri vastu, mis rajab oma äritegevuse liiklusseaduse rikkumisele, eriti kullerteenuste valdkonnas. Samuti kritiseeritakse teravalt toonast valitsust, kes kohtles kooselupartnereid ebavõrdselt ja ebaväärikalt, mis viitas tugevale väärtuspõhisele vastuseisule. Vastuseis on suunatud nii ebaeetilisele äripraktikale kui ka varasemale sotsiaalpoliitikale.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab liikluskorralduse puhul kõigi osapooltega arvestamise põhimõtet, mis viitab avatusele laiapõhjalisele poliitika kujundamisele. Ta pöördub otse kolleegide poole (Marko) ja õnnitleb aseesimeest (Jüri), näidates valmisolekut isiklikuks ja viisakaks suhtluseks. Koostöövalmidus on suunatud tasakaalustatud lahenduste leidmisele.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklikul tasandil (Eesti liiklusseadus ja selle rakendamine) ning rahvusvahelisel tasandil (viide Euroopa Parlamendi valimistele). Liikluskorralduse arutelus viidatakse küll kohalike omavalitsuste rollile, kuid konkreetseid regionaalseid projekte või kogukondi esile ei tooda.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated puudutavad e-kaubanduse kiiret arengut ja sellega kaasnevaid regulatiivseid probleeme, nagu parkimisküsimused ja liiklusseaduse rikkumised kullerteenuste poolt. Kõneleja rõhutab vajadust parandada ettevõtluskultuuri, et äritegevus ei oleks rajatud seaduste rikkumisele, toetades seega reguleerimist õiglase ja ohutu liikluse tagamiseks.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja toetab tugevalt sotsiaalset võrdsust, kritiseerides varasemat kooselupartnerite ebavõrdset kohtlemist abikaasadega võrreldes. Liikluspoliitikas rõhutatakse sotsiaalset kaasatust ja ohutust, pöörates erilist tähelepanu lastele ja eakatele, kes liiguvad sagedamini jala või ühistranspordiga.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on liiklusseaduse kiire kaasajastamine, olles toetaja rollis seoses kergliikurite regulatsiooni, kullerteenuste probleemide lahendamise ja jalgratturite ohutuse tagamisega (1,5 m külgvahe). Samuti on fookuses kooselupartnerluse seaduse ajalooliste probleemide lahendamise hetkeseisu uurimine.
3 Analüüsitud kõnesid