Päevakorra profiil: Raimond Kaljulaid
Kaitseministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest
2025-09-09
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on riigikaitse valdkonna finantsjuhtimise puudujääkidel ja varade arvelevõtmise korrastamisel, nõudes 5% kaitsekulutuste eesmärgi tõsist täitmist. Kriitika on suunatud valitsuse (Reformierakond, Eesti 200) tegevuse vastu, eriti seoses vastutuse võtmise ja kaitsekulude suurendamise poliitilise omistamisega. Poliitiline raamistik on tugevalt tulemuspõhine ja keskendub riigi rahakasutuse kontrolli tugevdamisele.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab sügavat asjatundlikkust riigikaitse finantsjuhtimise, varude arvestuse ja hangete protsesside osas, viidates Riigikontrolli auditile ja konkreetsetele näidetele. Ta valdab teadmisi kaitsekulude ajaloolisest kujunemisest ja NATO kaitseplaanidest tulenevatest kohustustest. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "käibevahendid", "inventuurid" ja "väevõime eesmärgid".
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline ja argumenteeritud, rõhutades loogilisi seoseid ja faktilisi tõendeid (Riigikontrolli viited). Toon on kohati terav, eriti valitsuse tegevuse ja ministri tagasiastumise soovituse osas, kuid samas tunnustatakse Kaitseministeeriumi ametnike panust. Kasutatakse metafoori "silotornid" seadusandliku ja täitevvõimu vahelise suhtluse puudujääkide kirjeldamiseks.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt Riigikogu istungil kaitseministri ettekande arutelul, viidates oma varasemale osalemisele Riigikaitsekomisjoni istungitel ja seal toimunud koostööle. Ta palub istungi juhatajalt lisaaega ja vabandab aja ületamise pärast, mis viitab soovile oma seisukohti põhjalikult esitada.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on Reformierakond ja Eesti 200, keda kritiseeritakse kaitsekulude omistamise katse ja finantskontrolli puudujääkide eest. Kriitika on suunatud ka Kaitseministri Hanno Pevkuri vastu, kellele soovitatakse usalduse taastamiseks tagasi astuda. Vastuseis on nii poliitiline (krediidi omistamine) kui ka protseduuriline (järelevalve puudujäägid).
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja märgib ära hea koostöö Hanno Pevkuriga Riigikaitsekomisjonis sisulistes küsimustes, kuid kritiseerib täitevvõimu huvi puudumist seadusandliku võimu tähelepanekute vastu. Ta teeb ettepaneku moodustada erakondadeülene ja laiapindne uurimiskomisjon, mis näitab valmisolekut struktureeritud koostööks vastutuse ja kontrolli tugevdamisel.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt riiklikul tasandil (riigikaitse, eelarve, seadusandlik võim) ja rahvusvahelisel tasandil (NATO, Ameerika Ühendriigid), puudutades ka Eesti kaitsetööstuse arendamist.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad rõhutavad fiskaalset vastutust ja kontrolli riigi rahakasutuse üle, eriti seoses laenuraha ja eelarve miinusega. Väidetakse, et raamatupidamislikud vead (nt asjatud ettemaksed) tekitavad riigile reaalseid kulusid (intressid, käibevahendite kaotus), mis vähendab riigikaitsele kulutatavat raha.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on ettepanekul moodustada Riigikogus erakondadeülene uurimiskomisjon, et selgitada välja kaitsevaldkonna probleemide ulatus ja põhjused ning teha ettepanekuid kontrolli tugevdamiseks. Samuti rõhutatakse vajadust seadusandliku järelevalve tugevdamise järele täitevvõimu üle.
4 Analüüsitud kõnesid