Istungi profiil: Mario Kadastik
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-05-29
Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt Riigikogu põhimõttelist otsust toetada tuumaenergia kasutuselevõtu ettevalmistamist Eestis. Poliitiline positsioon on suunatud tehnoloogianeutraalsuse säilitamisele, pikaajalise energiajulgeoleku tagamisele ning kliimaeesmärkide saavutamisele emissioonivaba baasvõimsuse abil. Ta rõhutab vajadust ületada riiklik otsustamatus energeetikaküsimustes ja liigub edasi õigusraamistiku loomise faasi.
32 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust tuumaenergia tehnilistes, majanduslikes ja regulatiivsetes aspektides, viidates reaktorite elueale (60+ aastat) ja prognoositavatele opereerimiskuludele (~30 eurot/MWh). Ta kasutab andmeid (nt UNECE raport ökosüsteemide mõju kohta) ja teadmisi väikestest moodulreaktoritest (SMR), rõhutades nende potentsiaali nii elektri kui ka soojuse tootmisel. Samuti on ta kursis rahvusvaheliste arengutega, näiteks Rootsi ja Soome tuumaenergeetika plaanidega.
32 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja retooriline stiil on formaalne, loogiline ja andmepõhine, keskendudes detailsetele selgitustele ja vastuväidete ennetamisele, eriti kulude ja ohutuse teemal. Toon on optimistlik tehnoloogia potentsiaali suhtes ja rõhutab otsuse kiireloomulisust õigusraamistiku loomiseks. Kasutatakse lihtsustavaid analoogiaid (nt muna ja kana, abielu) keerukate menetluslike ja omandiküsimuste selgitamiseks.
32 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osales aktiivselt Riigikogu täiskogu istungil eelnõu esimesel lugemisel, vastates paljudele küsimustele. Ta mainib osalemist Põhjamaade tuumafoorumil Helsingis eelmisel nädalal ja hiljutiste Kliimaministeeriumi uuringute saamist, mis näitab aktiivset osalemist valdkonna sündmustel ja teadlikkust värsketest andmetest.
32 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otseseid vastaseid ei kritiseerita, kuid kõneleja lükkab ümber vastuväited, mis puudutavad tuumaenergia maksumust, vajalikkust ja julgeolekuküsimusi, tuginedes analüüsidele ja uuringutele. Ta kritiseerib ka seisukohta, mis seoks eelnõu menetlemise Euroopa Parlamendi valimistega, nimetades seda juhuslikuks. Samuti hoiatab ta liigse sõltuvuse eest kaablitest ja gaasijaamadest pärast 2040. aastat.
32 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab laia avaliku debati ja Riigikogu mandaadi olulisust tuumaenergeetika küsimuses edasiliikumiseks, märkides, et rahva enamus pooldab seda. Ta näitab üles valmisolekut aruteluks tulevaste detailide (nt omandivorm, toetused, jäätmekäitlusfond) üle, viidates, et need otsused tulevad seaduse väljatöötamise faasis, mitte praeguses printsipiaalses otsuses.
32 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklikul energiapoliitikal ja rahvusvahelisel koostööl (IAEA, EL, Põhjamaad). Regionaalselt mainitakse potentsiaalseid tuumajaama asukohti, tuues esile Ida- ja Lääne-Virumaa kui kõige tõenäolisemad piirkonnad parima vee- ja ligipääsu tõttu.
32 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja eelistab vabaturumajandust ja minimaalseid riiklikke toetusi, leides, et toetusi tuleks kaaluda ainult turutõrke korral. Ta rõhutab, et tuumaenergia opereerimiskulu on madal (prognoos 3 senti/kWh), mis tagab tarbijale soodsa hinna, ning et kapitalikulu tagasiteenimine on investori küsimus. Ta märgib, et tuumaenergia soojuse tootmine võib olla kordi odavam kui praegune keskkütte hind.
32 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ebapiisavad andmed.
32 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Riigikogu põhimõttelise otsuse vastuvõtmisel, mis annaks valitsusele mandaadi Tuumaohutuse seaduse väljatöötamiseks. See seadus on vajalik raamistiku loomiseks, et reguleerida, menetleda ja paika panna tingimused potentsiaalsete tuumajaamade rajamiseks vastavalt rahvusvahelistele standarditele. Kõneleja on eelnõu algataja ja toetaja.
32 Analüüsitud kõnesid