Istungi profiil: Mario Kadastik

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-04-18

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt tuumaenergeetika arendamise protsessi jätkamise poolt, rõhutades selle olulisust Eesti pikaajalisele energiajulgeolekule ja konkurentsivõimele. Stants on pragmaatiline ja poliitikapõhine, keskendudes esmalt seadusandliku raamistiku loomisele ja vältides varasemat "otsustamatust", mis on investeeringuid takistanud. Toetatakse pikaajalist (kuni 2100. aastani ulatuvat) energiaplaani, mis aitaks saavutada dekarboniseerimise eesmärke.

6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust tuumaenergeetika valdkonnas, käsitledes tehnilisi aspekte nagu SMR-id (väikesed moodulreaktorid), jaama eluiga (60–100 aastat) ja kahekordset kasutust (elekter ja soojusjaam). Ta kasutab statistikat jäätmete hulga võrdlemiseks põlevkivituhaga (Kiviõli näide) ning rõhutab, et tuumajaama rajamine ei välista 2030. aasta taastuvenergia eesmärke.

6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on loogiline, faktipõhine ja analüütiline, rõhutades vajadust pidada "faktipõhist debatti" ja vältida hirmudest lähtuvaid otsuseid. Toon on samal ajal ka tungiv, kritiseerides aastakümnete pikkust otsustamatust, mis on Eestit kahjustanud. Kõneleja kasutab detailseid selgitusi ja ajalisi raamistikke, et toetada oma argumente.

6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on teema arendamisel väga aktiivne, märkides, et tuumaenergeetikat on arutatud Riigikogus erinevates formaatides (seminarid, komisjonid) enne avalikku debatti. Ta teatab lähinädalatel tuumaenergia toetusrühma nimel eelnõu algatamisest, eesmärgiga jõuda otsusteni veel käesoleva kevadistungjärgu jooksul.

6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsene vastaste kritiseerimine puudub, kuid kõneleja tegeleb aktiivselt levinud hirmude ja vastuväidetega (jäätmed, ehituskulud, turule mahtumine), püüdes neid faktidega ümber lükata. Kriitika on suunatud varasemale poliitilisele otsustamatusele, mis on kahjustanud Eesti konkurentsivõimet, mitte konkreetsetele poliitilistele rühmadele.

6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja tegutseb tuumaenergia toetusrühma nimel, mis viitab koostööle selle fraktsioonideülese rühmaga. Ta rõhutab, et praegune eelnõu annaks valitsusele mandaadi uuringute jätkamiseks ja raamistiku loomiseks, mis viitab soovile kaasata erinevaid osapooli struktureeritud otsustusprotsessi.

6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklikul energiajulgeolekul, konkurentsivõimel ja dekarboniseerimise eesmärkidel. Mainitakse ka rahvusvahelist konteksti (ühtne sagedusturg ja investeeringute suunamine naaberriikidesse). Kiviõli tuhamäe näidet kasutatakse kohaliku võrdlusena jäätmete teemal, kuid puudub konkreetne regionaalpoliitiline rõhuasetus.

6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad energiajulgeoleku ja stabiilsete hindade otsest mõju Eesti konkurentsivõimele, märkides, et ebastabiilsuse tõttu on suuri investeeringuid ära jäänud. Toetatakse pikaajalisi, jätkusuutlikke investeeringuid, mis kataksid energiavajaduse aastani 2100. Nähakse tuumaenergiat kui turgu reguleerivat võimalust, mis avab uusi ärilisi kasutusviise (tööstuslik soojus, kaugküte).

6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest teemadest käsitletakse avalikku ohutust ja päästevõimekust, märkides, et hädaolukorra planeerimise võimekus peaks olema välja arendatud sõltumata Eesti enda tuumajaama rajamise otsusest. Rõhutatakse vajadust tegeleda avalike hirmudega faktipõhiselt, eriti jäätmete ja saastumise teemal.

6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on tuumaenergia toetusrühma nimel eelnõu algatamine, mille eesmärk on saada Riigikogult avaldus uuringute jätkamise ja seadusandliku raamistiku loomise toetuseks. Kõneleja on selle algatuse eestvedaja ning loodab selle menetluse lõpule viia kevadistungjärgu jooksul.

6 Analüüsitud kõnesid