Istungi profiil: Mario Kadastik

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-04-10

Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt valitsuse algatatud seaduseelnõusid, eriti neid, mis puudutavad energiaturu regulatsiooni (universaalteenuse lõpetamine) ja Euroopa Liidu direktiivide ülevõtmist. Poliitiline seisukoht on tugevalt poliitikapõhine ja keskendub menetluslikule vajadusele, eriti vältimaks suuri trahve EL-i direktiivi (384 SE) hilinenud ülevõtmise eest. Seisukohad on suunatud regulatiivse korra tagamisele.

5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib kõrget asjatundlikkust seadusandlikus menetluses, esitades detailseid ülevaateid komisjoni istungitest, hääletustulemustest ja muudatusettepanekute menetlemisest. Eriti põhjalik on teadmine konkurentsiõiguse valdkonnas, selgitades haldusmenetluse ja väärteomenetluse erinevusi EL-i direktiivi ülevõtmisel ning viidates kogunenud trahvisummadele. Kasutatakse tehnilist keelt (nt "juhtivkomisjon," "rikkumismenetlus," "konsensuslik").

5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnestiil on äärmiselt formaalne, neutraalne ja informatiivne. Toon on kirjeldav ja keskendub faktide, kuupäevade, hääletustulemuste ja menetluslike otsuste edastamisele. Emotsionaalseid apelle ei kasutata, rõhk on puhtalt loogilisel ja protseduurilisel aruandlusel täiskogule.

5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on Majanduskomisjoni määratud esindaja ja ettekandja, mis näitab suurt aktiivsust seadusandliku töö koordineerimisel. Tegevusmustrid hõlmavad tihedat suhtlust Kliimaministeeriumi ja erinevate huvigruppidega ning detailset aruandlust komisjoni istungite (nt 11. märts, 2. aprill) ja otsuste kohta.

5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Opositsiooni seisukohti (nt Isamaa fraktsiooni ettepanekud universaalteenuse jätkamiseks või Anastassia Kovalenko-Kõlvarti ja Mart Maastiku küsimused menetluskorra kohta) raporteeritakse neutraalselt, kuid komisjoni enamuse otsuseid kaitstakse. Kriitika oli peamiselt protseduuriline (komisjoni pädevus, kaasamise laius) ja poliitiline (universaalteenuse saatus). Kõneleja selgitab, miks vastuväited tagasi lükati (nt direktiivi nõuded, trahvide vältimine).

5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab konsensuslikke otsuseid, eriti menetluslikes küsimustes (nt 363 SE). Kuigi enamus otsuseid tehakse poolthäälte ülekaaluga, näidatakse avatust koostööle, näiteks plaanides korraldada eelnõu 384 SE osas ühisistung Õigus- ja Põhiseaduskomisjoniga laiemaks kaasamiseks.

5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Andmeid napib. Kõne keskendub riiklikele regulatsioonidele (elektriturg, konkurentsiseadus) ja EL-i direktiivide ülevõtmisele, puudub viide konkreetsetele piirkondlikele või kohalikele teemadele.

5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad toetavad tururegulatsiooni muutmist (universaalteenuse lõpetamine) ja konkurentsireeglite karmistamist vastavalt EL-i nõuetele. Rõhutatakse fiskaalset distsipliini ja vajadust vältida suuri rahalisi karistusi (trahve) direktiivi hilinenud ülevõtmise tõttu.

5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid napib. Kõik käsitletud teemad on majanduslikud ja regulatiivsed, sotsiaalküsimused puuduvad.

5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Majanduskomisjoni töö juhtimisel ja valitsuse algatatud eelnõude (351 SE, 363 SE, 384 SE) kiirel menetlemisel. Prioriteedid on energiaturu korrastamine ja EL-i konkurentsidirektiivi kiire ülevõtmine haldusmenetlusena, et vältida trahve. Kõneleja on menetluse toetaja ja eestvedaja.

5 Analüüsitud kõnesid