Istungi profiil: Mario Kadastik
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
2025-09-17
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt eelnõu tagasilükkamise poolt, kuna see on liiga kitsas ja ei lahenda tegelikku probleemi, milleks on erakasutuses olevate tõukerataste õnnetused. Seisukoht on poliitika- ja andmepõhine, rõhutades vajadust terviklahenduse ja ettevaatlikkuse järele EL-i direktiivide ülevõtmisel. Kõneleja hoiatab liiga rangete regulatsioonide eest, mis võivad pärssida innovatsiooni, ning kritiseerib vastaspoolt "propagandateema" loomise eest häälte saamiseks.
7 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles põhjalikke teadmisi liikluskindlustuse regulatsioonist, EL-i direktiividest ja elektritõukerataste õnnetusstatistikast. Ta viitab spetsiifilistele andmetele, nagu 70% ühe sõiduki õnnetused ja Bolti õnnetuste stabiilne statistika võrreldes erakasutajate hüppelise kasvuga. Ekspertiis tugineb ka varasemale kogemusele juhtivkomisjoni ettekandjana ja teadmistele LKF-i ning Rahandusministeeriumi seisukohtadest.
7 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, analüütiline ja protseduuriline, keskendudes komisjoni arutelude, kuupäevade ja hääletustulemuste täpsele kirjeldamisele. Argumentatsioon on loogiline ja andmepõhine, kasutades statistikat ja viiteid seaduse ajaloolisele kontekstile (direktiivi ülevõtmine). Tone muutub teravamaks, kui ta nimetab vastaspoolt "propagandateemaks", mis on suunatud Bolti ründamisele häälte saamiseks.
7 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusandlikus töös, olles korduvalt tegutsenud juhtivkomisjoni ettekandjana ja osalenud mitmel komisjoni istungil (24. aprill, 12. juuni). Tegevusmuster hõlmab põhjalikku eelnõude ajaloo ja arutelude kokkuvõtmist ning suuniste andmist edasiseks tööks ministeeriumiga.
7 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud eelnõu algatajate vastu (sh Anastassia), keda süüdistatakse probleemi kitsas lahendamises ja tegeliku olukorra eiramises. Kriitika on nii poliitika- kui ka motiivipõhine, vihjates, et eelnõu on poliitiline "propagandateema" Bolti ründamiseks ja häälte saamiseks. Kõneleja rõhutab, et eelnõu ei lahenda tegelikku probleemi.
7 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja töötab koostöös komisjoni ja ministeeriumidega, viidates konsensuslikule ettekandja määramisele ja aruteludele Rahandusministeeriumi ning LKF-iga. Ta rõhutab vajadust jätkata arutelu vastava ministeeriumiga, et leida laiem ja terviklik regulatsioon. Ta tunnustab ka teiste kolleegide (nt Urve Tiidus) panust aruteludesse.
7 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul seadusandlusel ja Euroopa Liidu direktiividel. Käsitletav teema puudutab laiemalt linnaruumi regulatsiooni ja liikluskindlustust, kuid konkreetseid piirkondlikke huve või kohalikke projekte ei rõhutata.
7 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated kalduvad ettevaatliku regulatsiooni poole, vältides liigset rangust EL-i direktiivi ülevõtmisel, et mitte pärssida innovatsiooni. Toetatakse Rahandusministeeriumi seisukohta, et kergemate sõidukite lisamine kindlustuskohustuse alla võib innovatsiooni pärssida. Eelistatakse statistikal ja mõjuanalüüsil põhinevat regulatsiooni.
7 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest teemadest käsitletakse linnaruumi turvalisust ja liiklusohutust, eriti seoses elektritõukeratastega, mis eiravad seadust ja kihutavad suurel kiirusel. Rõhutatakse vajadust parema regulatsiooni järele, et vähendada õnnetusi, eriti erakasutuses olevate tõukside puhul.
7 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on konkreetse liikluskindlustuse laiendamise eelnõu tagasilükkamisel esimesel lugemisel. Prioriteediks on tervikliku regulatsiooni loomine elektritõukerataste valdkonnas, sealhulgas erakasutuses olevate tõukside registrisse võtmine ja laiem analüüs.
7 Analüüsitud kõnesid