Päevakorra profiil: Mario Kadastik
Liikluskindlustuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (649 SE) esimene lugemine
2025-09-24
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt eelnõu tagasilükkamise poolt, tuginedes ratsionaalsusele, EL-i direktiividele ja rahvusvahelistele riskidele. Rõhutatakse, et liikluskindlustuse kohustus on vajalik kolmandate osapoolte kahjude katmiseks ja et eelnõu tooks kaasa põhjendamatuid kulusid enamikule autoomanikest. Positsiooni kujundamisel on oluline roll poliitika- ja õiguslikul raamistikul.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib kõrget asjatundlikkust liikluskindlustuse, riskianalüüsi ja õigusruumi osas. Kasutatakse konkreetseid andmeid õnnetuste ja kahjude suuruse kohta (nt 45 õnnetust, keskmine kahju 1000–1500 eurot) ning selgitatakse tehnilisi erinevusi vastutus-, kasko- ja liikluskindlustuse vahel. Samuti tuuakse esile teadmised rahvusvahelistest kindlustuspraktikatest, näiteks Saksamaa näitel.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, analüütiline ja faktipõhine, sobitudes komisjoni ettekandja rolli. Toon on neutraalne ja informatiivne, keskendudes loogilistele argumentidele, nagu EL-i direktiivid ja rahvusvahelised riskid, ilma emotsionaalsete apellideta. Kõneleja tugineb oma väidete toetamiseks Rahandusministeeriumi ja Liikluskindlustusfondi seisukohtadele.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegevusmuster on seotud seadusandliku protseduuriga, olles Majanduskomisjoni esindaja (siinkõneleja) ja esitades komisjoni 15. septembri arutelu tulemused täiskogule 24. septembril. Ta osales aktiivselt eelnõu arutelul komisjonis, tõstatades küsimusi vastutuskindlustuse ulatuse kohta.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on suunatud eelnõu algatajate (sh Isamaa) ja eelnõu sisu vastu, rõhutades selle vastuolu EL-i direktiividega ja ebaratsionaalsust. Kriitika on poliitikapõhine, tuues esile ka Rahandusministeeriumi vastuseisu eelnõule. Eelnõu tagasilükkamise ettepanek tehti komisjonis selge häälteenamusega (7 poolt, 3 vastu).
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik protseduurilistes küsimustes (juhtivkomisjoni esindaja määramine, päevakorda võtmine). Sisulises küsimuses (tagasilükkamise ettepanek) saavutati selge enamuse toetus (7 poolt), mis näitab suutlikkust koondada komisjoni enamus ühise seisukoha taha.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul seadusandlusel ja rahvusvahelisel õigusruumil, eriti EL-i direktiividel ja Saksamaa kindlustuspraktikal. Rahvusvahelist fookust põhjendatakse vajadusega maandada suuri kahjuriske (sadades tuhandetes) välismaal sõites. Kohalik või regionaalne fookus puudub.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated toetavad kohustuslikku kindlustusregulatsiooni kui olulist riskijuhtimise vahendit, mis hoiab ära suured kahjud omanikele. Vastustatakse eelnõu, mis tooks kaasa suuri potentsiaalseid kahjusid (nt rongile ette sõidu korral) ja ebaefektiivseid kulutõusu enamikule autoomanikest, kes haagist ei kasuta.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid ei ole piisavalt.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Liikluskindlustuse seaduse muutmise eelnõu (649 SE) tagasilükkamise toetamisel. Kõneleja tegutseb juhtivkomisjoni esindajana, keskendudes seaduseelnõu puudustele rahvusvaheliste riskide ja kindlustuse definitsioonide osas.
2 Analüüsitud kõnesid