Päevakorra profiil: Mario Kadastik
Elektrituruseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (universaalteenuse lõpetamine ja varustuskindluse tagamine) eelnõu (351 SE) esimene lugemine
2024-02-14
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Keskne teema on elektrituruseaduse muutmine, eriti universaalteenuse lõpetamine ja varustuskindluse tagamine. Esineja roll on neutraalne ja protseduuriline, keskendudes komisjoni arutelu ja konsensuslike otsuste edastamisele. Poliitiline raamistik on selgelt poliitika- ja regulatsioonipõhine, käsitledes turu toimimist ja riigi rolli kriisimehhanismide loomisel.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja näitab asjatundlikkust seadusandlikus protsessis, edastades detailselt komisjoni istungi sisu, esitatud küsimused ja ekspertide (Rein Vaks, Karin Maria Lehtmets) vastused. Energeetika valdkonnas keskendub ta spetsiifilistele kitsaskohtadele, nagu Energiasalve pöördumine, LNG-haalamiskai halduskulud ja strateegilise reservi loomise tehnilised detailid.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne on formaalne, neutraalne ja protseduuriline, iseloomustades komisjoni ettekandja rolli. Stiil on andmepõhine, loetledes üles esitatud küsimused, saadud vastused ja komisjoni konsensuslikud otsused, vältides emotsionaalseid või isiklikke apelle.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Peamine tegevusmuster on seotud Majanduskomisjoni tööga, kus ta osales istungil (22. jaanuar) ja esitas küsimuse Energiasalve teemal. Esineja määrati konsensuslikult eelnõu juhtivkomisjoni esindajaks, mis näitab aktiivset rolli seadusandluse menetlemisel.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Esineja ise ei väljenda vastuseisu, kuid edastab detailselt komisjoni liikmete (nt Rain Epler, Mart Maastik) kriitilised küsimused universaalteenuse lõpetamise otstarbekuse ja Konkurentsiameti rolli kadumise kohta. Kriitika on suunatud poliitika sisu ja mehhanismide (nt reservvõimsuste ajakava) selguse puudumisele.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik ja protseduuriliselt korrektne, kuna kõik kolm komisjoni otsust (juhtivkomisjoni esindaja määramine, eelnõu päevakorda võtmine ja esimese lugemise lõpetamine) tehti konsensuslikult. Samuti rõhutatakse koostöö otsimist huvigruppidega (Energiasalve) kitsaskohtade lahendamiseks.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul energiapoliitikal ja infrastruktuuril, nagu elektriturg, varustuskindlus ja LNG-haalamiskai kulud. Konkreetseid kohalikke või piirkondlikke huve esile ei tooda, kuigi käsitletakse Eesti Energia põlevkivijaamade rolli varustuskindluses.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad turumehhanismide eelistamisele universaalteenuse säilitamisele, rõhutades, et turul on kõik vajalikud paketid olemas. Käsitletakse ka riigiettevõtte (Eesti Energia) sügavat miinust universaalteenuse pakkumisel ning strateegilise reservi loomise kulusid, mis kujunevad turupakkumise alusel.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik prioriteet on Elektrituruseaduse muutmise eelnõu (351 SE), mille eesmärk on universaalteenuse lõpetamine ja varustuskindluse mehhanismi loomine. Esineja on eelnõu juhtivkomisjoni esindaja ja toetab selle edasist menetlemist Riigikogus, olles konsensuslikult toetanud esimese lugemise lõpetamist.
1 Analüüsitud kõnesid