Istungi profiil: Aleksei Jevgrafov
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
2025-02-26
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt kriitiline Haridus- ja Teadusministeeriumi tegevuse suhtes Narva koolides, eriti eestikeelsele õppele ülemineku järelevalve meetodite osas. Seisukoht on tulemuspõhine, keskendudes ministeeriumi tegevuse negatiivsele mõjule õpetajate töörahule ja stressitasemele. Kõneleja kahtlustab, et järelevalve on poliitiliselt motiveeritud ja sarnaneb "inkvisitsiooniga", mille eesmärk on leida süüdlasi, mitte toetada õpetajaid.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikku teadmist Narva koolide haldusjärelevalve ajaloost, nimetades konkreetsed kontrolliaastad (2022, 2023) ja kontrollitud koolid. Ekspertiis on selgelt fookuses haridusadministratsioonil, keeleõppe üleminekul ja Keeleameti tegevusel kohalikul tasandil. Samuti on teada järelevalve teostajate koosseis ja kontrolli alla mitte sattunud riigikooli nimi.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt kriitiline ja süüdistav, kasutades emotsionaalseid võrdlusi, nagu järelevalve sarnanemine "inkvisitsiooniga". Toon on murelik õpetajate heaolu pärast ja väljendab nördimust ministeeriumi suhtumise üle. Kõneleja kasutab otseseid küsimusi ja vastandab ministeeriumi retoorikat õpetajate tegelikele pingutustele.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster näitab aktiivset osalemist Riigikogu infotunnis, esitades detailseid küsimusi vahetult pärast ministeeriumi haldusotsuse tegemist (järelevalve algas 25. veebruaril). See viitab kiirele reageerimisele täidesaatva võimu tegevusele ja regulaarsele suhtlusele kohalike omavalitsustega (kultuuriosakond).
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Haridus- ja Teadusministeeriumile ja ministrile, keda süüdistatakse ebaproportsionaalsetes ja karistuslikel eesmärkidel korraldatud kontrollides. Kriitika on protseduuriline (miks riigikool on välja jäetud) ja poliitiline, viidates kontrolli seostamisele Narva linnapea ametiajaga. Kõneleja vastandub ministeeriumi retoorikale, mis süüdistab õpetajaid ebapiisavas töös.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid pole piisavalt.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on väga tugevalt regionaalne, keskendudes eranditult Narva linna haridusasutustele ja kohalikele probleemidele seoses eestikeelsele õppele üleminekuga. Kõneleja rõhutab Narva munitsipaalkoolide olukorda ja nende eristamist riigikoolist.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid pole piisavalt.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus ja keelepoliitika rakendamine, rõhutades vajadust kaitsta õpetajate töörahu ja vältida pidevast järelevalvest tingitud stressi. Kõneleja seisab vastu meetoditele, mis võivad viia õpetajate lahkumiseni ja tunnevad end ebavajalikena.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on täidesaatva võimu tegevuse kontrollimisel ja haldusjärelevalve (HTM ja Keeleamet) eesmärkide ja meetodite küsimuse alla seadmisel. Konkreetseid seadusandlikke prioriteete või eelnõusid tekstis ei mainita, tegemist on poliitika rakendamise järelevalvega.
2 Analüüsitud kõnesid