Päevakorra profiil: Aleksei Jevgrafov
22 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks haridus- ja teadusminister Kristina Kallasele
2024-05-06
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline Haridus- ja Teadusministeeriumi juhtimise suhtes, keskendudes ministri vastutusele ja ebaõnnestumistele. Peamine rõhk on pandud eestikeelsele õppele ülemineku probleemidele ja ministri kalduvusele süüdistada tekkinud kitsaskohtades teisi osapooli. Kriitika on peamiselt tulemuspõhine, nõudes ministrilt isikliku vastutuse võtmist.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab detailset asjatundlikkust eestikeelsele õppele ülemineku regulatsioonide osas, eriti puudutades õpetajate keeleoskuse nõudeid (B2-tase). Esitatakse konkreetseid küsimusi seadusliku aluse kohta, mis viitab poliitika ja seaduste tundmisele. Samuti on teadlik avalikkuses ilmunud infost (Postimehe artikkel) ja kasutab seda ministri vastuste vaidlustamiseks.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, otsene ja konfronteeriv, kasutades retoorilisi küsimusi ministri vastutuse ja selgituste usaldusväärsuse kahtluse alla seadmiseks. Kõneleja toetub loogilistele argumentidele ja viitab välisele allikale (Postimehe artikkel) ministri väidete vastuolu tõestamiseks. Toon on kriitiline ja nõudlik, rõhutades seaduslikkuse ja vastutuse teemasid.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed näitavad osalemist Riigikogu istungil, kus esitati kaks teravat küsimust haridus- ja teadusministrile umbusaldusavalduse arutelu raames. Küsimused on esitatud järjestikku ja keskenduvad kahele seotud teemale: seaduslik alus ja vastutus. Muude tegevusmustrite kohta andmed puuduvad.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on haridus- ja teadusminister Kristina Kallas, keda kritiseeritakse teravalt vastutuse vältimise ja ebaõnnestumiste eest. Kriitika on poliitika ja protseduuri keskne, nõudes selgitusi seadusliku aluse ja ministri isikliku vastutuse kohta. Kõneleja heidab ministrile ette teiste osapoolte (kohalikud omavalitsused, eelmised ministrid, Keskerakond, koolijuhid) süüdistamist.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmete põhjal ei ole võimalik koostööstiili hinnata, kuna kõned on esitatud puhtalt opositsiooniliste küsimustena ministrile.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Esineja keskendub regionaalsetele probleemidele, tuues esile Sillamäe kooli näite seoses eestikeelsele õppele ülemineku ja õpetajate keeleoskuse nõuetega. See näitab tähelepanu konkreetsete kohalike omavalitsuste haridusprobleemidele.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Ebapiisavad andmed.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine käsitletav sotsiaalne teema on hariduspoliitika, täpsemalt eestikeelsele õppele üleminek ja sellega seotud õpetajate keeleoskuse nõuete (B2-tase) täitmine. Rõhutatakse haridussüsteemi toimivust ja kvaliteeti puudutavaid küsimusi.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud kehtiva haridusseaduse rakendamise kontrollimisele ja ministri poolt antud seletuste seaduslikkuse kontrollimisele. Eelkõige nõutakse selgitust B2-taseme nõudest erandite tegemise õigusliku aluse kohta, tegutsedes täidesaatva võimu tegevuse kontrollijana.
2 Analüüsitud kõnesid