Päevakorra profiil: Jüri Jaanson

Ehitusseadustiku, halduskoostöö seaduse ja veeseaduse muutmise seaduse eelnõu (531 SE) esimene lugemine

2024-12-12

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub ehitusseadustiku, halduskoostöö seaduse ja veeseaduse muudatuste (eelnõu 531 SE) menetluse tutvustamisele, toetades eelnõu edasist liikumist konsensusliku otsuse alusel. Rõhutatakse vajadust arutada edasi ettevõtjate tõstatatud muresid, sealhulgas võimalikku põhiseaduse riivet ja maardlate ning puurkaevude teemat. Positsioon on peamiselt protseduuriline ja poliitikapõhine, keskendudes seadusandluse sujuvale edasiviimisele.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi seadusandlikust menetlusest ja veemajanduse tehnilistest aspektidest, viidates spetsiifilistele mõistetele nagu ODEX-tehnoloogia, põhjaveevarude määramine ja puurkaevude atesteerimine. Esinemine tugineb tugevalt Kliimaministeeriumi ja Keskkonnaameti ekspertide selgitustele, pakkudes detailseid vastuseid bürokraatia vähendamise ja veekvaliteedi hindamise laborite teemal.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on ametlik, informatiivne ja protseduuriline, keskendudes komisjoni arutelu ja menetlusotsuste neutraalsele kokkuvõttele. Kasutatakse loogilisi argumente ja viidatakse ekspertide antud vastustele, vältides emotsionaalseid pöördumisi. Teine kõneleja lisab konstruktiivse nüansi, korrigeerides detaili puurkaevude seostamisest joogivee kvaliteediga.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegevusmuster on seotud seadusandliku juhtimisega, esinedes juhtivkomisjoni esindajana ja tutvustades parlamendi täiskogule komisjoni istungil (2. detsembril) tehtud otsuseid ja arutelu sisu. See viitab aktiivsele rollile eelnõu menetluse protseduurilisel tasandil.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest vastasseisu ei väljendata, kuid tunnistatakse ettevõtjate muresid, kes väidavad, et eelnõul on oluline negatiivne mõju majandustegevusele ja võimalik põhiseaduse riive. Need mured nähakse ette edasise arutelu teemadena, mitte ei lükata neid tagasi.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik ja konstruktiivne; komisjonis võeti menetlusotsused vastu konsensuslikult. Kõneleja väljendab valmisolekut jätkata konstruktiivset arutelu kolleegidega (nt Andres Metsoja) eelnõu edasise menetluse käigus. Rõhutatakse ka tihedat koostööd Kliimaministeeriumi ekspertidega.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul seadusandlusel, mis puudutab veemajandust ja puurkaevude regulatsiooni, rõhutades kohalike omavalitsuste rolli suurenemist planeerimistasandil. Mainitakse põhjavee kvaliteedi erinevust Eesti eri paikades, kuid konkreetseid regionaalseid projekte ei rõhutata.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on tasakaalustatud: rõhutatakse eelnõu positiivset mõju riigi bürokraatia vähendamisele ja ressursi kokkuhoiule Keskkonnaametis (umbes 40 000 eurot ehk pooleteise töökoha jagu). Samas tuuakse esile ettevõtjate mured eelnõu negatiivse mõju kohta puurimistöid teostavatele firmadele.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest teemadest puudutatakse lühidalt üksikmajapidamiste reovee kogumise temaatikat (biopuhastid ja septikud), märkides, et see valdkond on lahendamisel teise seadusemuudatusega. Samuti mainitakse veeproovide atesteerimise kulusid (72–300 eurot) väiksematele ettevõtetele.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on täielikult eelnõul 531 SE, mis puudutab puurkaevude ja -aukude lubade menetluse muutmist ning Keskkonnaameti regulatiivse rolli vähendamist. Kõneleja on eelnõu menetluse toetaja ja juhtivkomisjoni esindaja, keskendudes menetluse sujuvale läbiviimisele.

2 Analüüsitud kõnesid