Päevakorra profiil: Züleyxa Izmailova

Arupärimine Haridus- ja Teadusministeeriumi eelarve jääkide kohta (nr 805)

2025-10-07

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht keskendub Haridus- ja Teadusministeeriumi eelarve jääkide (107,9 miljonit eurot) ja samal ajal toimuvate hariduskärbete vastuolule. Esineja võtab tugeva vastuseisu seisukoha valdkonna rahapuuduse ja halva eelarvejuhtimise suhtes, rõhutades, et olukord on raskesti mõistetav. Seisukoht on selgelt tulemuspõhine, kritiseerides ministeeriumi tegevuse ebaefektiivsust.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja näitab üles asjatundlikkust hariduse eelarve ja halduse vallas, tuues välja konkreetsed arvandmed (nt 107,9 miljonit eurot jääke) ja võrdlused eelmiste aastatega. Samuti viidatakse konkreetsetele reformidele ja nende kulude kokkuhoiu suurusjärkudele kutsehariduses (nt 200 000 eurot aastas). Teadmised põhinevad ka Rahanduskomisjoni istungite protokollidel.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja retooriline stiil on kriitiline ja andmepõhine, kasutades konkreetseid rahanduslikke näitajaid ja viidates ametlikele allikatele. Toon on murelik ja pakiline, rõhutades olukorra raskesti mõistetavust olukorras, kus valdkonnas valitseb suur rahapuudus. Apellatsioonid on suunatud nii loogikale (numbrid) kui ka emotsioonidele (mõju kogukondadele).

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esineja tegevusmuster hõlmab arupärimise esitamist ministrile ja sellele järgneva täpsustava küsimuse esitamist samal istungil. Viidatakse ka meedia ja Rahanduskomisjoni istungite protokollide aktiivsele jälgimisele, mis näitab pidevat valdkonna probleemide monitoorimist.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud Haridus- ja Teadusministeeriumi tegevusele, kritiseerides eelkõige ministeeriumi suutmatust eelarvet kasutada ja samal ajal läbi viia negatiivse mõjuga kärpeid. Kriitika on intensiivne ja keskendub halduslikule ebaefektiivsusele ning reformide mõjude hindamata jätmisele.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmed puuduvad.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Esineja keskendub tugevalt regionaalsetele probleemidele, rõhutades hariduskärbete negatiivset mõju pisematele piirkondadele ja väiksematele koolidele. Konkreetselt tuuakse näidetena välja Vana-Vigala Tehnika- ja Teeninduskooli ja Hiiumaa olukord. Rõhutatakse negatiivset mõju kohalikele omavalitsustele, ettevõtjatele ja kogukonnale.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad rõhutavad vajadust kasutada eelarvelisi vahendeid sihipäraselt ja efektiivselt, vastandudes suure eelarve jäägi hoidmisele olukorras, kus valdkonnas on rahapuudus. Toetatakse kulutusi, mis tagavad hariduse kättesaadavuse piirkondades, ning kritiseeritakse reforme, mille majanduslik kokkuhoid on väike võrreldes tekitatud kahjuga.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduse kättesaadavus ja kvaliteet, eriti kutsehariduse ja väiksemate koolide säilitamine regionaalsetes piirkondades. Esineja on tugevalt vastu reformidele, mis halvendavad hariduse kättesaadavust konkreetsetele piirkondadele.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud ministeeriumi finantsjuhtimise ja eelarve täitmise järelevalvele, kasutades selleks arupärimise mehhanismi. Eesmärk on saada vastuseid eelarve jääkide tekke ja nende edasise kasutamise tagamise kohta, et vältida raha kadumist haridus- ja teadusvaldkonnale.

2 Analüüsitud kõnesid