Istungi profiil: Annely Akkermann
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
2024-11-13
Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt tegevuspõhist eelarvestamist ja riigikaitse rahastamise suurendamist, rõhutades, et kaitsekulud peavad ületama 3% SKP-st NATO uute kaitseplaanide tõttu. Pooldab maksurahu säilitamist ja sotsiaalkulude kasvu, eriti pensionide tõstmist. Kaitseb valitsuse eelarvepoliitikat, väites et riik paneb majandusse rohkem raha tagasi (2,4 miljardit) kui maksudega välja võtab (1 miljard).
52 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab sügavat asjatundlikkust eelarve koostamise ja menetlemise alal, kasutades täpseid numbreid ja viiteid seadustele. Selgitab detailselt tegevuspõhise eelarve ajalugu ja põhimõtteid, tuues välja erinevused administratiivse ja tegevuspõhise liigenduse vahel. Demonstreerib põhjalikke teadmisi riigieelarve seadusest, Riigikogu töökorrast ja muudatusettepanekute nõuetest.
52 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kasutab pedagoogilist ja selgitavat lähenemist, tihti võrdlusi ärisektoriga eelarve põhimõtete selgitamiseks. Toob esile isiklikke kogemusi omavalitsuse juhina ja rahandusministrina. Stiil on faktipõhine ja tehniliselt detailne, kuid sisaldab ka emotsionaalseid elemente, eriti riigikaitse ja julgeoleku teemadel.
52 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Osalib aktiivselt rahanduskomisjoni töös, juhatades mitut komisjoni istungit (4., 7., 11. november). Annab põhjalikke ülevaateid muudatusettepanekutest ja eelarve menetlusest. Vastab detailselt kolleegide küsimustele eelarve erinevate aspektide kohta, näidates pidevat tegelemist eelarve küsimustega.
52 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kritiseerib teravalt Isamaa ja EKRE muudatusettepanekuid, nimetades neid vormiliselt vigaseks ja seadusele mittevastavaks. Süüdistab EKRE-t tegevuspõhise eelarve hülgamises pärast selle enda juurutamist. Lükkab tagasi väited eelarve ebaseaduslikkuse kohta, viidates põhiseaduslikkuse järelevalve kolleegiumile.
52 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Tunnustab opositsiooni korrektselt vormistatud muudatusettepanekuid, eriti Keskerakonna ettepanekuid. Rõhutab rahanduskomisjoni konsensuslikku tööd ja märgib, et komisjonis on opositsioon proportsionaalselt esindatud. Väljendab valmisolekut kaasata kõiki eelarve kriitikuid 2026. aasta eelarve ettevalmistamisse.
52 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Mainib oma kogemusi Kihnu vallas ja Pärnus omavalitsuse juhina. Rõhutab piiriäärsete alade toetamist läbi Robin Hoodi seaduse, mis suunab rohkem raha hõredama asustusega piirkondadesse. Tunnistab, et Pärnu maakonnas on majandusaktiivsus madal (3 inimest ruutkilomeetril).
52 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab mõõdukat maksutõusu riigikaitse rahastamiseks, rõhutades et Eesti maksukoormus (35,8% SKP-st) on Põhjamaadega võrreldes madal. Pooldab konkurentsivõime säilitamist läbi madala maksukoormuse ja tõhusa maksusüsteemi. Väidab, et riik stimuleerib majandust rohkem kui piirab, pannes tagasi 2,4 miljardit eurot võrreldes 1 miljardi euro suuruse maksutõusuga.
52 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Toetab tugevalt sotsiaalkulude kasvu (7,6%), eriti pensionide tõstmist ja Tervisekassa rahastamise suurendamist. Kaitseb soolise võrdõiguslikkuse ja võrdse kohtlemise programme, tuues välja ajaloolise diskrimineerimise kahjulikkuse. Rõhutab eestikeelsele haridusele ülemineku tähtsust, millele eraldatakse 61,8 miljonit eurot.
52 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub peamiselt riigieelarve seaduse muudatustele ja menetlusele, juhatades muudatusettepanekute läbivaatamist. Rõhutab seaduslike nõuete täitmist muudatusettepanekute vormistamisel. Tegeleb eelarve läbipaistvuse suurendamisega, lubades 2026. aasta eelarvepilti veelgi parandada koostöös kõigi fraktsioonidega.
52 Analüüsitud kõnesid