Istungi profiil: Annely Akkermann
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
2024-10-16
Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt riigikaitsekulude kasvatamist ja eelarvedefitsiidi järkjärgulist vähendamist. Rõhutab, et Eesti on NATO riikide hulgas kaitsekulude osakaalu poolest esikolmikus ning kaitsekulude katteks on õigustatud maksude kogumine kõigilt kodanikelt. Toetab pensionide indekseerimist ja kritiseerib teise pensionisamba lammutamist kui "küünilikku viga".
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab sügavaid teadmisi riigirahanduses ja eelarvepoliitika detailides. Kasutab täpseid numbreid ja statistikat - mainib 160 miljoni euro suurust meedet strateegilisteks projektideks, 100 miljoni euro suurust kaitsetööstuse investeeringut ning prognoosib 2028. aastaks keskmise pensioni suuruseks 937 eurot. Demonstreerib põhjalikku arusaamist Euroopa Liidu eelarvereglitest ja majanduspoliitika mehhanismidest.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kasutab selgitavat ja faktipõhist lähenemist, toetudes arvandmetele ja konkreetsetele näidetele. Toon on rahulik ja pedagoogiline, püüdes selgitada keerulisi majanduspoliitilisi otsuseid. Kasutab metafoore ("suuri laevu pööratakse aeglaselt") ja praktilisi võrdlusi pensionisambaid selgitades ("riik tagab leiva, aga või ja sink tulevad teisest sambast").
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Osalenud intensiivselt eelarve ettevalmistamises - mainib kuut rahanduskomisjoni istungit oktoobri jooksul erinevate ministritega. Näitab regulaarset koostööd valitsuse liikmetega ja aktiivset rolli komisjonitöös. Viitab detailsetele aruteludele, kus "tunnist ajast kippus väheks jääma".
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kritiseerib opositsiooni väidet, et maksutõusud lämmatavad majanduskasvu, esitades vastuargumendina, et riigi toetused ja laenuga majandusse lisanduv raha on 2,5 korda suurem kui maksudega väljakorjatav. Kritiseerib ka 2018-2019 toonast valitsust reservide kulutamise eest hea majandusajal. Kriitika on peamiselt poliitikakeskne, mitte isiklik.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Rõhutab konsensuslikke otsuseid komisjonitöös ja nimetab konkreetselt kõiki osalenud ministreid. Mainib, et eelnõu päevakorda võtmine oli "konsensuslik otsus", kuigi esimese lugemise lõpetamises konsensusele ei jõutud. Näitab avatust koostööks ja detailsete arutelude pidamiseks.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Käsitleb peamiselt riiklikke küsimusi, kuid mainib konkreetset regionaalset projekti - Võru lasketiiru ehitamist 9 miljoni euro eest. Kritiseerib selle projekti läbipaistmatust, märkides, et see ei pruugi eelarve seletuskirjast sõnaotsinguga leida olla. Fookus on siiski valdavalt riiklikul tasandil.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab fiskaaldistsipliini ja eelarvedefitsiidi järkjärgulist vähendamist, kuid aktsepteerib ajutist defitsiiti kriisiolukorras. Rõhutab, et maksude kogumine 1 miljardi võrra rohkem on õigustatud, kuna välistoetused ja laenud lisavad majandusse 2,5 korda rohkem raha. Toetab majanduse ergutamist läbi strateegiliste investeeringute ja taastuvenergia arendamise.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskendub peamiselt pensionäride heaolule, rõhutades, et pea pooled pensionärid elavad suhtelises vaesuses ja üksi elavatest pensionäridest 80%. Toetab tugevalt pensionide indekseerimist ja kritiseerib teise pensionisamba lammutamist. Väljendab muret pensionäride elatustaseme pärast ja rõhutab vajadust mitme pensionisamba süsteemi järele.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub 2025. aasta riigieelarve seaduse menetlemisele, toimides rahanduskomisjoni esindajana. Selgitab eelarve menetlemise protseduure ja tähtaegu (muudatusettepanekute esitamise tähtaeg 30. oktoober). Rõhutab riigikaitsekulude kasvatamist ja majandust ergutavate meetmete elluviimist, sealhulgas 160 miljoni euro suurust strateegiliste projektide meedet.
3 Analüüsitud kõnesid