Istungi profiil: Annely Akkermann

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

2024-07-29

Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt mootorsõidukimaksu kehtestamist 2025. aasta algusest, põhjendades seda riigi tulubaasi vajaduse ja keskkonnaeesmärkidega. Rõhutab, et Eesti peab liikuma Põhjamaade maksutaseme suunas, et tagada soovitud avalikud teenused ja riigikaitse. Kaitseb seadust presidendi kriitika vastu ja väidab, et muudatused teevad seaduse paremaks.

38 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab sügavat ekspertteadmist maksunduse, eelarve ja õigusloome valdkonnas. Kasutab täpseid numbreid ja statistikat (374 muudatusettepanekut, 9,1 miljonit eurot puuetega inimeste toetusteks), viitab konkreetsetele seadustele ja menetluskordadele. Demonstreerib põhjalikku arusaama Euroopa Liidu õigusest ja võrdlusandmetest teiste riikidega.

38 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kasutab ametlikku, detailset ja faktipõhist stiili, tuginedes tugevalt numbritele ja õigusaktidele. Vastab küsimustele kannatliku selgitamisega, tunnistab ausalt teadmiste piire ("ma ei oska öelda"). Hoidub emotsionaalsetest väljendusviisidest, keskendudes tehniliste aspektide selgitamisele ja põhjendamisele.

38 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Osaleb aktiivselt rahanduskomisjoni töös, juhtides eelnõu menetlemist läbi mitme erakorralise istungi. Mainib koostööd erinevate ministeeriumide ja huvigruppiega (Eesti Puuetega Inimeste Koda). Näitab süstemaatilist lähenemist seadusloome protsessile ja põhjalikku ettevalmistust küsimustele vastamiseks.

38 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kritiseerib opositsioonierakondade obstruktsioonilist käitumist, eriti EKRE 200 muudatusettepaneku ja tehniliselt vigaste ettepanekute esitamist. Viitab Riigikohtu seisukohtadele obstruktsiooni kohta ja põhjendab muudatusettepanekute sidumine vajadust Riigikogu töövõime tagamiseks. Säilitab siiski ametliku tooni kriitika esitamisel.

38 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Rõhutab koostööd erinevate komisjonidega (rahandus- ja sotsiaalkomisjon) ning huvigruppiega. Mainib Sotsiaalministeeriumi ja Kultuuriministeeriumi kaasatust otsuste tegemisel. Näitab avatust muudatusettepanekute esitajate kuulamiseks, kuigi lõppkokkuvõttes ei toetanud nende ettepanekuid.

38 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Toob näiteid konkreetsetest piirkondadest nagu Saarde vald, Lääneranna, Kilingi-Nõmme, rõhutades hõredalt asustatud alade eripära. Mainib oma valimispiirkonda ja kohalikke omavalitsusi, näidates arusaama regionaalsetest erinevustest transpordi ja teenuste kättesaadavuses.

38 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab maksutõuse riigi tulubaasi laiendamiseks, võrreldes Eesti 34-35% maksutaset SKT-st Põhjamaade üle 40%-ga. Rõhutab vajadust koguda rohkem makse sotsiaal-, tervishoiu- ja kaitsekulude katmiseks. Kaitseb ühtlast maksusüsteemi väheste eranditega, väites et see teeb Eesti maksusüsteemi konkurentsivõimeliseks.

38 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskendub tugevalt puuetega inimeste toetuste parandamisele, selgitades detailselt erinevate sihtgruppide toetuste tõusu ja abivahendite kättesaadavuse lihtsustamist. Rõhutab vajaduspõhiste toetuste olulisust läbi sotsiaalse süsteemi, mitte automaatsete maksusoodustuste. Mainib lasterikaste perede olukorda Euroopa kontekstis.

38 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Juhib mootorsõidukimaksu seaduseelnõu menetlemist läbi keerulise protsessi, käsitledes 374 muudatusettepanekut ja presidendi vastuväiteid. Keskendub tehnilisele seadusloome kvaliteedile ja normitehnikale. Rõhutab seaduse vastavust põhiseadusele ja Euroopa Liidu õigusele, eriti võrdse kohtlemise põhimõttele.

38 Analüüsitud kõnesid