Istungi profiil: Annely Akkermann

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-06-05

Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt mootorsõidukimaksu kehtestamist 2025. aastast, rõhutades selle keskkonnaeesmärke ja maksukoormuse ümberjaotamist jõukamate inimeste suunas. Väljendab selget toetust maksuküüru kaotamisele, Rail Balticu projektile ja Ukraina toetamisele. Kaitseb valitsuse maksupoliitikat, väites et Eesti maksukoormus jääb alla 34% SKP-st ning on Euroopa Liidus üheksa madalaima hulgas.

40 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Demonstreerib sügavaid teadmisi maksupoliitika, eelkõige mootorsõidukimaksu tehnilistes aspektides, sealhulgas Euroopa Liidu õiguse nõuetes ja võrdse kohtlemise printsiibis. Kasutab täpseid numbreid ja protsentuaalseid näitajaid, selgitab detailselt maksuküüru mehhanismi ja selle mõju erinevatele sissetulekugruppidele. Näitab head orienteerumist Riigikogu töökorralduses ja seadusandliku protsessi nüansides.

40 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kasutab põhjalikku, faktipõhist argumentatsiooni, toetudes konkreetsetele numbritele ja seaduslikele viidetele. Stiil on formaalne ja tehniliselt detailne, kuid sisaldab ka isiklikke näiteid ja anekdoote (nt miljonärist meediategelasest). Suhtub kriitikasse rahulikult, kasutades kohati irooniat ja huumorit vastuste andmisel. Rõhutab korduvalt vajadust pragmaatiliste otsuste järele riigi huvides.

40 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Viitab intensiivsele tööle rahanduskomisjonis, mainides kümmet istungit märtsist juunini 2024. Rõhutab laiaulatuslikku kaasamisprotsessi, sealhulgas avalikku koosolekut 12. märtsil koos maaelukomisjoniga. Näitab regulaarset suhtlust huvigruppidevega ja kodanikega, kes pöördusid komisjoni poole eelnõuga seoses.

40 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kritiseerib opositsioonierakondade (Isamaa, EKRE, Keskerakond) obstruktsioonilist taktikat, mainides 831 muudatusettepaneku esitamist. Süüdistab opositsiooni konstruktiivsuse puudumises, väites et nad ei suutnud fraktsioonisiseselt kokku leppida alternatiivides. Lükkab tagasi väited registreerimistasu kumuleerumise kohta, nimetades Urmas Reinsalu väiteid ekslikeks.

40 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Rõhutab koostööd erinevate komisjonidega (keskkonna-, sotsiaal- ja kultuurikomisjon) ning Euroopa Komisjoniga. Mainib konstruktiivset dialoogi huvigruppidevega avalikul kaasamiskoosolekul, kus enamik osalejaid toetas mootorsõidukimaksu kehtestamist. Näitab valmisolekut arvestada põhjendatud ettepanekutega, eriti seoses Euroopa Liidu õiguse nõuetega.

40 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tunnistab hõreda asustusega piirkondade eriprobleeme, kus ühistranspordiga liikumine on keeruline. Mainib Kihnu saart isikliku näitena, rõhutades vajadust kohalike omavalitsuste tulubaasi tõstmise järele. Toetab regionaalsete erinevuste leevendamist läbi kohalike omavalitsuste suurema autonoomia ja maamaksuseaduse muudatuste.

40 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab maksukoormuse ümberjaotamist varamaksude (mootorsõidukimaks, maamaks) kasuks ja tööjõumaksude alandamist. Väidab, et Eesti maksukoormus peab jääma alla 34% SKP-st, kuid rõhutab vajadust koguda täiendavaid tulusid riigikaitse ja sotsiaaltoetuste rahastamiseks. Kritiseerib universaalseid toetusi, eelistades personaalseid, vajaduspõhiseid toetusi.

40 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Rõhutab vajadust toetada lasterikaid perekondi ja puuetega inimesi läbi personaalsete toetuste, mitte maksusoodustuste. Väidab, et Eesti peretoetused on protsendina SKP-st Euroopa Liidu tipus, kuid tunnistab, et toetused ei ole aidanud sündivuse tõstmisel. Toetab keskkonnakaitse eesmärke läbi mootorsõidukimaksu keskkonnasõbraliku käitumise stimuleerimise.

40 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub mootorsõidukimaksu seaduse vastuvõtmisele, mida käsitleb kui olulist maksupoliitika reformi. Rõhutab vajadust viia seadusandlus kooskõlla Euroopa Liidu õigusega, eriti võrdse kohtlemise printsiibiga. Mainib ka kohalike omavalitsuste tulubaasi tõstmise eelnõusid ja maamaksuseaduse muudatusi kui olulisi seadusandlikke prioriteete.

40 Analüüsitud kõnesid