Istungi profiil: Annely Akkermann
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-05-30
Poliitiline positsioon
Kõneleja võtab selgelt konservatiivse fiskaalpoliitika seisukohta, rõhutades tugevalt riigi võlakasvu ohjeldamise vajadust ja eelarvedefitsiidi vähendamist. Ta toetab indeksite vähendamist ja püsikulude kärpimist, väites et praegune madal võlakoormus on Eesti võimalus, mitte pidur. Seisukoht on kindlalt fiskaalselt konservatiivne, hoiatades Kreeka, Itaalia ja teiste riikide kogemuste eest.
6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat ekspertteadmist riigirahanduse ja eelarvepoliitika valdkonnas. Ta kasutab täpseid numbreid (nt 13,5 miljardit maksutulusid, 7,5 miljardit edasiantavaid kulusid), selgitab tehnilisi mõisteid nagu arvestuslikud kulud ja indekseerimise mehhanismid. Viitab oma kogemusele rahandusministrina ja demonstreerib põhjalikku arusaama Eesti eelarvesüsteemi keerukusest.
6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnelemisstiil on didaktiline ja selgitav, kasutades sageli õpetlikke võrdlusi (nt põhikooliõpilastele loengute pidamine, tordi jagamise metafoor). Toetub tugevalt faktidele ja numbritele, kuid kasutab ka ajaloolisi viiteid (Solon) ja praktilisi näiteid. Stiil on pigem rahulik ja argumenteeriv kui emotsionaalne, keskendudes loogilisele veenmisele.
6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõnelejal on aktiivne rahvusvaheline suhtlus, mainides kohtumisi Soome rahanduskomisjoniga ja osalemist ECOFIN-is. Ta viitab regulaarsetele kohtumistele ministritega (nt eile kohtus sotsiaalkaitseministriga) ja kooliloengute pidamisele. Tegevusmuster näitab süstemaatilist tööd rahanduskomisjoni esimehena.
6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja kritiseerib kaudselt neid, kes soovitavad rohkem laenu võtta ja "riik valmis ehitada", kuid ei nimeta konkreetseid vastaseid. Kriitika on pigem poliitikameede suunatud kui isiklik, keskendudes vale majanduspoliitika ohtudele. Mainib, et Jürgen Ligi hoiatused indekseerimise eest on jäänud "hüüdjaks hääleks kõrbes".
6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näitab koostöövalmisolekut, viidates rahanduskomisjoni kollektiivsele tööle ja kutsutud ekspertide kaasamisele arutelusse. Mainib nõukogu loomise võimalust COVID-kriisi eeskujul, mis viitab avatud lähenemisele erinevate arvamuste kuulamisele. Koostööstiil tundub konsensuslik ja ekspertide arvamusi väärtustav.
6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub peamiselt riiklikele küsimustele, kuid mainib konkreetseid regionaalseid näiteid nagu Lääne-Saaremaa ja Võru elektrivõrkude probleemid. Viitab Eesti hajaasustuse väljakutsetele energiasektoris. Regionaalne fookus on pigem illustratiivne riiklike probleemide selgitamisel kui sügav kohalike küsimuste käsitlemine.
6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab tugevalt madala maksutaseme säilitamist, nimetades Eestit "maailma parima maksusüsteemiga riigiks". Rõhutab innovatsiooni ja teadus-arendustegevuse tähtsust majanduskasvu jaoks, toetades 1% SKP-st eraldamist T&A-le. Majandusvaated on turumeelsed, rõhutades konkurentsivõimet ja fiskaaldistsipliini, kuid tunnistades riigi rolli innovatsiooni toetamisel.
6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalküsimusi käsitletakse peamiselt eelarvelise koormuse kontekstis, mainides pensionide, toetuste ja sotsiaalkulude indekseerimist. Ei võta selget ideoloogilist seisukohta sotsiaalkaitses, vaid keskendub nende kulude jätkusuutlikkusele. Rõhutab, et sotsiaalkuludele läheb peaaegu pool kogutavatest maksudest.
6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub eelarveseadusandlusele ja fiskaalpoliitika reformimisele, mainides lisaeelarve ettevalmistamist ja vajadust muuta indekseerimise mehhanisme. Rõhutab nullbaasilise eelarve koostamise ja eelarve revisjoni vajadust. Seadusandlik fookus on selgelt riigirahanduse korrastamisel ja eelarveprotsessi läbipaistvamaks muutmisel.
6 Analüüsitud kõnesid